Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Skrev fel på faktura till kund och pengar har kommit in.

Kontantmetoden

Visma Eekonomi

Hej!
Jag skulle lägga tull på en faktura, men hade moms på sig.
Fakturan är kvittad/krediterad.

Pengarna har redan kommit in från kunden.
Kan jag skapa en ny faktura och använda den gamla betalningens dag.

Eller måste jag sätta in pengarna som ett förskott, skicka in pengarna på försäljningskontot, för att sedan ta denna dag som betalningsdatum.
Som så här:

Konto Momskod Debet Kredit
1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto  699,00
2420 - Förskott från kunder 699,00 



Konto Momskod Debet Kredit
1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto 699,00 
2420 - Förskott från kunder  699,00

Dagen som jag får in detta på kontot, från 2420, som blir efter fakturans skapelse, blir då betalningsdagen?

Eller kan jag bara använda betaldagen då betalningen egentligen kom in till den tidigare fakturan, som aldrig registrerades som betald (förutom vid kvittningen).

Tack på förhand!

3 SVAR 3
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej @Hafstrands IT-Support!

 

Jag tänker att du kan gå efter instruktionerna i det här hjälpavsnittet, under rubriken Jag har en betald kundfaktura med ett felaktigt datum/artikel/belopp.

 

Återkom gärna om något känns oklart.

Önskar dig en fin midsommar! 🙂

/Tinne

Det stod tyvärr inget relevant där.:/
Och det är nog ingen FAQ fråga som har svaret på den, då jag behöver information om tillvägagångssätt när jag har gjort ett fel.
Samt så har jag redan kvittat/krediterat den felaktiga fakturan och det är informationen för stegen efter som jag behöver.

Kan skapa ny faktura på betalningsdagen iom att kund har kontantmetoden

 

Hej @Hafstrands IT-Support, hoppas att du hade en fin midsommar 🙂

 

Jag hittade den här tråden där vi går igenom hur du gör efter att kundfakturan är kvittad, men jag skriver även ut stegen här i tråden så ser du hur du ska gå tillväga:

 

1. Skapa en bankhändelse för beloppet som kund betalat in felaktigt

 

2. Matcha bankhändelsen mot Övrig insättning - Egen kontering och plocka upp konto 2420 - Förskott från kunder. Beloppet sparas då i eEkonomi och du kan använda det här vid ett senare tillfälle.

 

Efter detta avvaktar du tills att du ska skapa upp den nya fakturan till kunden. Eftersom du har kontantmetoden så skapar du upp den på dagen du fick betalt. Den ska vara på totalbeloppet och du ska inte dra av det som din kund råkat betala i förväg.

 

3. När den nya fakturan är skapad, lägger du upp en bankhändelse under Kassa-och bankhändelser på beloppet som din kund har betalat.

 

4. Matcha bankhändelsen mot Inbetalning från kundfaktura och plocka upp fakturan betalningen avser.

 

5. I rutan för Betalt belopp ändrar du beloppet från kundens inbetalning till det totala fakturabeloppet. Det kommer då att vara ett belopp kvar att stämma av nere till höger.

 

6. Klicka på Ny bokföringshändelse och välj Övrig insättning - Egen kontering.

 

7. Plocka upp kontot 2420 och bokför. Fakturan blir då registrerad som betald och du använder kundens förskott som en del av betalningen.

 

Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig med hur du gör med din faktura - återkom gärna om du har några funderingar.

Ha en fin dag!

/Tinne