Hej!
Jag har skapat lönebesked och arbetsgivardeklaration. Jag har också gjort utbetalning till skattekontot. Dessa moment är gjorda och bokförda.
Min fråga är hur jag bokför när Skatteverket drar pengarna från skattekontot.
Jag vill matcha en kassahändelse på skattekontot. Men vilken ska jag välja och hur ska konteringen se ut?
Det går att välja till exempel Arbetsgivardeklaration, Arbetsgivaravgift eller debiterad preliminär skatt.
Jag kan inte hitta vare sig kontering eller vilken bokföringshändelse man ska välja.
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 24-05-21
Hej Gunnar,
I vårt användartips Bokföra lön till anställd kan du se hur konteringen ska se ut, men eftersom du använder Visma eEkonomis lönemodul så skapas flera av dessa verifikationer automatiskt. När du går via vårt skrivna hjälpavsnitt Checklista Lön till Visma eEkonomi så vill jag dubbelkolla så du gjort alla steg? Om inte alla steg är gjorda får du gärna ge mig lite mer information om hur långt du kommit.
Är alla steg gjorda så är det bara sista konteringen kvar, det är att bokföra själva utbetalningen till ditt skattekonto. Vad jag kan se så har du ett aktiebolag och i vårt skrivna hjälpavsnitt Matcha skatt- och bankhändelser finns instruktioner på hur du gör detta steg för steg. Kan också rekommendera vår film Få full koll på skattekontot i Visma eEkonomi.
Tänker att vi börjar här, har du följdfrågor får du så gärna återkomma! 🙂
/My
Hej!
Tack för utmärkt hjälp. Jag har följt de guiderna du nämner.
Det är på det sista steget jag kör fast: Att bokföra händelsen när Skatteverket drar ett belopp från mitt skattekonto.
Jag har tre olika transaktioner jag funderar över: F-skatt, arbetsgivaravgift och dragen skatt för anställd.
Jag får lite vägledning från guiden Matcha skatt- och bankhändelser, och förstår att jag kan matcha en bakhändelse mot en bokföringshändelse.
Stämmer det? Och i så fall mot vilka bokföringshändelser ska jag matcha de tre fallen ovan?
Tack för att hjälp!
Då är jag med dig.
I vårt användartips Bokföra händelser på skattekontot i ett aktiebolag har vi tagit upp flera exempel på hur konteringarna på ett skattekonto kan se ut. Bland annat har vi exakta exempel på det du funderar på.
Arbetsgivaravgift och personalskatt
Eftersom du har använt lönemodulen och gått efter checklistan så har du förmodligen skapat din Arbetsgivardeklaration via modulen också, i med detta så har skatteverkets dragning bokförts direkt. Om du går till Lön - Arbetsgivardeklaration och klickar på deklarationen du skapat kan du själv se hur verifikationen ser ut. Du ser då att Skattekontot 1630 bokförts i kredit tillsammans med kontona för arbetsgivaravgift och personalskatten som debiterats.
Det som däremot ska bokföras av dig är inbetalningen till ditt skattekonto från ditt företagskonto. När utbetalningen har registrerats på banken ska du matcha den under Kassa- och bankhändelser på företagskontot, du matchar betalningen mot Övrigt uttag - Betalning till skattekontot.
F-skatt
När du bokför f-skatten gör du samma sak gällande överföringen från ditt företagskonto till ditt skattekonto. Du går via Kassa- och bankhändelser på företagskontot, du matchar betalningen mot Övrigt uttag - Betalning till skattekontot.
När Skatteverket drar pengarna för f-skatten från ditt skattekonto bokför du även detta under Kassa och bankhändelser men du väljer Skattekontot som konto. Du skapar Ny skattehändelse för beloppet som dras och matchar mot bokföringshändelsen Debiterad preliminärskatt, då ser du att huvudkontot 2510 - Skatteskulder hämtas. Betalningen kan också bokföras mot underkontot 2518 - Betalning av f-skatt, isåfall får du istället matcha mot bokföringshändelsen Övrigt uttag och kostnadstypen Egen kontering, sedan får du själv välja konto 2518 som motkonto till 1630. Båda alternativen är korrekta att använda.
Hoppas att detta klargör och hjälper dig en bit på vägen! 🙂
/My
Fantastiskt! Stort tack - då är jag på banan!
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.