Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mait12345
MEDLEM

Visma Lön Direkt problem med följande konton 2710, 2731 samt 1630 efter april månad 2023

Hej

 

Började stämma av följande konton 2710, 2731, 1630 och noterade att efter april 2023 gjorde ni/Visma ändringar i lönemodulen Visma Lön Direkt och efter det datumet stämmer ej saldot på följande konton 2710, 2731 och 1630. Tacksam för hjälp.

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @MaitMait 

 

Tack för att du kontaktar oss. 

 

För att kunna hjälpa dig på bästa sätt, skulle vi behöva lite mer information om vad som inte stämmer. Det det vara så att beloppet inte avrundats till hel krona i lönemodulen, men att det däremot har avrundats när det bokförts på skattekontot? 

Det finns inget generellt fel som kan härledas till det du beskriver men kika gärna i vårt användartips Bokföra lön till anställd så kanske du själv hittar vad det är som misstämmer hos dig. Du har även möjlighet att boka tid hos någon av våra lönespecialister som du når här

 

Ha en fin dag

/Tinna

Hej!

 

En vild gissning är att ni daterat arbetsgivardeklarationen på fel datum och därför fått denna differens. I tidigare version av löneprogrammet så föreslog Visma alltid korrekt datum på arbetsgivardeklarationen men nu i Lön Direkt och Lön Smart så lämnas denna datumruta tom. De lekmän som sköter bokföringen själv så är det ungefär 99,9 % som anger felaktigt datum på denna och då stämmer inte skattekontot. En grundregel i bokföring är att vi bokför det som redan hänt och möjligtvis i realtid men ingen regel utan undantag och detta är ett sådant. AGI ska bokföras i framtiden! Den 12 i månaden efter att lönen betalts ut. 

 

Så lätt att göra detta fel och Visma har fått önskemål om att datum på denna arbetsgivardeklaration borde ligga som default korrekt med möjlighet att ändra istället för en tom ruta.

 

Jag är van vid att kunder gör detta fel och jag brukar få ta ett djupt andetag och sen gör jag en manuell korrigering på dessa tre konton så att det blir korrekt i bokslutet och sen vänder jag tillbaka samma transaktion på nya året och så tänker jag att en vacker dag så kommer Visma att uppdatera sitt program och ange korrekt datum och då löser sig detta problem med automatik. jag har dock väntat ganska länge nu 😉😉

 

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi AB
0522-650100

Hej @Lovisa - 4L Ekonomi AB 
Det är guld värt med dina svar - tack! Vi tittar på ditt önskemål och jag ser till att även denna frågetråden når våra produktspecialister. 

 

Glad sommar!

/Tinna