Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sto_abab
MEDLEM

Vissa in/utbetalningar dyker inte upp när jag gör kontoanalys 1630

Hej,

Jag har AB och håller på med årsavstämning och gör just nu kontoanalys på 1630 skattekontot.

Ser att vissa verifikationer inte dyker upp där, dvs varken i Kontoanlys-1630 eller i Kassa & Bankhändelser för Skattekontot i Visma eEkonomi.

Just momsen kan jag förstå, den syns när i Kontoanalys-2650, men borde inte 1630 spegla de belopp som syns på skattekontot hos Skatteverket?

Mvh

17 SVAR 17

Hej!

 

Jag gissar att du inte läst in kontoutdraget från skatteverket under kassa- och bankhändelser? Det stämmer att skattekontot i bokföringen ska stämma mot det verkliga skattekontot.

 

Jag läser alltid in skattekontoutdraget och bokför alla händelser via kassa- och bankhändelser. När man väl fått kläm på det är det väldigt smidigt men innan dess är det faktiskt ganska omständigt och lite svårt att förklara. Det finns stor utvecklingspotential hos Visma för att förbättra just detta.

 

För att hjälpa till med varje specifik differens på skattekontot så skulle man behöva se i programmet hur det ser ut och vad som bokförts.

 

Jag har skrivit en liten lathund till mina kunder och kopierar in den nedan så kanske du får ihop det framöver men du skulle kunna använda detta även på hela 2019 men efter importen får man kryssa bort inbetalningarna som hamnar dubbelt och kanske nåt mer men kan inte uttala mig om det om jag inte ser bokföringen själv:

 

Exportera skattekontot en gång i månaden.

  1. Gå till www.skatteverket.se. Fliken Företag och tjänsten Skattekonto. Logga in.
  2. Klicka på fler transaktioner.
  3. Välj den månad som passerat.
  4. Ladda ner till Excel. (Filen hamnar troligtvis under hämtade filer)

 

Importera till eEkonomi.

  1. Gå till Visma – Kassa- och bankhändelser. Välj Skattekonto.
  2. Klicka på Ny skattehändelse – Importera från SKV-fil. Välj SKV-fil och du bör hitta den under hämtade filer.

 

Därefter ska du bokföra händelserna. Och det gör du enligt nedan:

 

Insättning:

Matcha – Överföring mellan egna bankkonton – Företagskonto. Välj bankhändelse. Där ska du hitta transaktionen.

 

Skatt på lön:

Klicka på rutorna till vänster på både Avdragen skatt och Arbetsgivaravgift. Matcha alla markerade – Arbetsgivardeklaration – välj rätt månad (förfallodatum ska stämma mot transaktionsdatum ungefär)

 

Moms:

En gång i kvartalet är det moms på skattekontot också. Den knappen är troligtvis redan grön så då kan du bara bokföra. Annars är det Matcha – Momsredovisning och sen väljer du momsrapporten.

 

Preliminärskatt när det blir aktuellt:

Matcha – Debiterad preliminärskatt – Debiterad preliminärskatt. Då bokförs det mot 2510.

 

Eventuell kostnadsränta

Matcha – Kostnadsränta – Kostnadsränta

 

 

När allt är bokfört ska saldot stämma mot skattekontot.

 

 

 

Om du skulle vilja ha hjälp att få ordning på skattekontot för 2019 så kan jag gärna hjälpa sig som en punktinsats. Bara att höra av dig isf 🙂

 

Mvh

 

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Hej Lovisa,

Stort tack för utförligt svar.

Det är bara vissa transaktioner som saknas (dock varje månad) när jag listar Kontoanalys-1630. Jag jämför med excel för hela räkenskapsåret som jag laddat ner från skatteverket. Visst kan jag lägga till det som saknas (oftast utbetalningar, dvs när SKV dragit pengar) antingen genom manuell verifikation eller som Kassa-Bank-händelse? Just det sistnämnda är svårt då jag inte har nåt att matcha.

 

Jag ska prova som du skrev och återkomma till dig.

Mvh

Hej Lovisa,

Det gick bra. Det blev en del dubbelbokningar av just arbetsgivaravgifter och personalskatter för att jag brukar bokföra dem i samma verifikation medan de är separata hos SKV. Men jag tog bort dem med motverifikationer.

 

Nu har jag två frågor. En skillnad mot SKV är att just arbetgivarvg och personalskatt för sista månaden (innan bokslut) saknas då de skulle dra pengarna månaden efter, medan de finns med i visma. Är det korrekt ändå?

 

Och fråga 2: vad gör man om man upptäcker missmatch mellan SKV och visma (kontoanalys-1630) för nästa senaste räkenskapsåret, så att ingående saldo för det aktuella året blivit fel? 

 

Mvh

Hej!

 

Konstigt att det blev dubbelt med skatt på lönerna för på dem ska du markera både soc avg och avdragen skatt och matcha mot arbetsgivardeklaration och då blir det ingen ny verifikation för detta. Så det borde inte bli dubbelt?

 

Det jag sett att många gör fel när de gör arbetsgivardeklarationen är att de fipplar med datumen. Det är förinställt att det ska bokföras den 12 i månaden efter men vissa går in och ändrar dessa datum och det blir lätt snurrigt då! Om du menar att sociala avgifter och avdragen skatt bokförts som avdrag redan i december så är det just dessa datum som du ändrat manuellt som gjort att det blivit fel.

 

Saldo på 1630 ska stämma mot saldot på det verkliga skattekontot. Saldo på 2710 ska vara avdragen skatt för december i kredit och på 2731 ska saldot vara soc avg i december också i kredit.

 

Bokslutet för räkenskapsåret ska stämma helt innan du godkänner det så ingående fel på skattekontot på nya året bör inte bli fel?

 

Mvh

 

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Att det blev dubbelbokning berodde på att arbetsgivardeklarationen hade både 2710 och 2731 i samma verfikation medan de dök upp som två separata när jag laddat in SKV-filen (och ja, ibland med annat datum). Så jag skulle kryssat bort men missade det och gick göra motverifikationer i efterhand.

 

Så nu när jag upptäckt att insaldo på skattekontot inte stämmer , måste det betyda att jag bör kontakta Bolagsverket?

Jag ringde Bolagsverket. Jag får helt enkelt skicka in förra årsredovisningen på nytt och förklara varför.

Hej igen Lovisa,

En följdfråga: när det gäller debiterad preliminärskatt enligt skattekontot så undrar jag om man ska ange totalsumman inkl föregående års slutliga skatt? Jag menar, det slutliga beloppet för föregående räkenskapsår har dragits från skattekontot under det senaste räkenspasåret (för vilket jag sitter nu och deklarerar). Jag tänker att jag borde skippa just den dragningen när jag fyller i deklarationen och ska ange Debiterad preliminärskatt. Men man vet aldrig. Är det kanske så att jag borde ange allt, inkl detta belopp helt enkelt för att transaktionen gjordes under det RäkÅr som nu ska redovisas?

 

Mvh

 

Hm, vet inte helt om jag förstår vad du menar? Du bokför allt på skattekontot som är där. Preliminärskatten bokförs mot 2510 och slutskatten bokförs också mot 2510.

 

Jag brukar bokföra K1630 Slutskatten för föregående år, D1630 den preliminära skatten som betalts och sen lägger jag mellanskillnaden på konto 2510. Sen kan det vara annan skatt såsom löneskatt på pension, fastighetsskatt mm men det brukar jag stämma av i bokslutet.

 

Jag skulle inte rekommendera att skicka in en ny årsredovisning! Rättelse på skatten mellan kontona 1630, 2710 och 2731 gör du på 2019 och river inte upp gamla bokslut.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Hej Lovisa,

Det jag menade var följande: i deklarationen ska jag ange debiterad preliminärskatt. På skattekontot har jag 11 sådana, för månad 1-11 under räkenskapsåret. Den 12e transaktionen hamnade ju på första månaden i nästkommande (nuvarande) räkenskapsår och jag tänkte att den inte ska vara med i den summa som jag skriver in i deklarationen, helt enkel för att den inte framgår av skattekontot. Anyway, min fråga gäller en större femsiffrig transaktion som är debiterad preliminärskatt för föregående år och som alltså sys precis i början av skattekontot. Ska denna stora transaktion vara med i den summa som jag anger i deklarationen, trots att den är föregående års debiterade preliminärskatt?

 

Så, ska jag i deklarationen

A) slaviskt ange de belopp som faktiskt betalats ut som Debiterad preliminärskatt såsom skattekontot anger, dvs det månadsvisa beloppet för månad 1-11 samt det stora beloppet som råkar vara föregående års skatt?

B) räkna Debiterad preliminärskatt för månad 1-12 eftersom endast dessa belopp tillhör räkenskapsåret, och skippa det stora beloppet som ju tillhör föregående år?

 

Mvh

 

Observera att fråga B inkuderar även den 12 månadens debiterade preliminärskatt trots att den betalats till SKV först efter räkensapsåret.

Ah, i deklarationsdelen där du räknar ut kvarskatt eller överskjutande skatt där ska du ange 12 månaders prelskatt. Det är de som tillhör räkenskapsåret som du gjort bokslut för även om sista betalningen hamnade på nästa år. Räkna inte med fg års slutskatt i detta.

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Ok, jag vill vara säker på att vi pratar om samma sak.

Mitt skattekonto för räkenskapsåret 2019 säger:

 

Månad 1:    -130000 (Debiterad prel.skatt, för 2018)

Månad 2:      -11000 (Debiterad prel.skatt, för månad 1)

...

Månad 12:   -11000 (Debiterad prel.skatt, för månad 11)

 

Och du menar att jag ska ange summan 12 x 11000 ?

Jag ska bifoga skärmklipp från deklaration hos skatteverket.Skärmklipp_dps.PNGSkärmklipp_dps_2.PNG

Jaja. Du är på skatteverkets sida. Men det är samma sak där, det är tänkt att du ska fylla i den preliminära skatten för 2019 och det är 12*11000 kr i ditt fall.

 

Mvh

 

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Tack för förtydligandet. Att ange 12x11000 innebär i och för sig att man frångår vad som hunnit ske under själva räkenskapsåret eftersom den sista dragningen på 11000 hamnar utanför när man tar fram skattekontot.

 

Men då undrar jag, om man nu ska vara konsekvent, om det inte ska vara samma tänk när det gäller

avdragen skatt och arbetsgivaravgift för just den sista månaden i räkenskapsåret. Dessa två transaktioner borde väl i likhet med Debiterad preliminärskatt vara med, och i så fall frångår man återigen skattekontot (eftersom dessa två belopp dras från skattekontot först under första månaden i nästkommande räkenskapsår). Så jag är fortfarande lite lost. Jag hade faktiskt angett datum för just

sista månadens arbetsagivardeklaration för att få med sista 2710 och 2731 i räkenskapsåret men sedan fick jag lägga in en motverifikation.

 

Mvh

Sto_abab

 

Hej,

 

Vilken fin diskussion ni haft @Lovisa - Revidera i Bohuslän och @Sto_abab!

 

Det är många turer fram och tillbaka och jag personligen känner att det går lite utanför mina kunskaper. Min rekommendation till dig @Sto_abab är att om du fortfarande har några funderingar så vänd dig till din redovisningsbyrå. 

 

Önskar er båda en fin dag!

 

/Tinna

Hej,

Tack. Det löste sig. Ignorera min senaste fråga till Lovisa där jag var helt lost. När jag tittade igen så stämde kontoanalysen för 2710, 2731 också.

Mvh

 

 

Härligt att höra! Tack för din återkoppling 

 

/Tinna