Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Datum på inbetalnings- och utbetalningsjournaler

Jag har fått det informerat att inbetalnings- och utbetalningsjournaler måste ha samma datum som jouurnaldatum och verifikationsdatum? Stämmer det? eller räcker det med att betaldatu och verifikatiosdatum stämmer och att journaldatum är för hela månaden?

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej hej!

Då ska jag försöka reda ut hur det fungerar med journaler och datum i programmet.

Om du har automatisk överföring till bokföringen i samband med att du godkänner en journal så är det viktigt att ange rätt datum på journalen. Det är nämligen datumet du väljer att skriva ut journalen på som blir verifikationsdatum på verifikationen som skapas. Journalen tar med alla händelser som ännu inte blivit journalförda fram till det datum du väljer.

Det finns däremot en inställning du kan göra om du vill ha en verifikation per affärshändelse. Då blir verifikationsdatumet det datum du har på transaktionen. Exempelvis om du skriver ut en utbetalningsjournal så blir det en verifikation för varje utbetalning och hämtar då istället utbetalningsdatumet.
Denna inställning gör du under Arkiv - Företagsunderhåll - Bokföring. Du väljer sedan för vilka journaler du vill göra denna inställning.

Du väljer själv hur ofta du vill skriva ut journaler. Har du mycket transaktioner kanske du vill skriva ut en varje dag eller en i veckan. Har du lite mindre räcker det kanske att skriva ut en journal i slutet på varje månad. Programmet varnar om du skulle råka få med en transaktion från föregående månad.

Om något är oklart eller om du har ytterligare frågor får du gärna återkomma.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, jo jag fick hjälp med inställningen en verifikation per affärshändelse på en journal. Och då är det exempelvis journaldatum 20130131, alltså för hela månaden och verifikationsdatum och betaldatum blir samma. Min fråga är då enligt bokföringsregler om man får göra så? Eller måste även journaldatum stämma överens med verifikationsdatum och betaldatum?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!

Själva journalen och vilket datum du väljer på den spelar ingen roll när du använder funktionen med en verifikation per affärshändelse. Det är bara för att bestämma t.o.m vilket datum du vill journalföra. Så det är helt okej att göra på detta sätt.

/Annie