Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Sortera efter:
av Mita Jonsson CONTENT PRODUCER
Se vår sida där vi samlat allt du behöver när det gäller årsavslut, Checklista Årsavslut »
Visa fullständig artikel
senast uppdaterad av Mita Jonsson CONTENT PRODUCER ‎2019-11-18 16:50
Vi har en checklista momsrapport som hjälper dig med allt från avstämning till inlämning. Om du inte tycker att momsrapporten stämmer, kan du läsa mer i Om momsrapporten blir fel.   När du skriver ut din momsrapport ska du aldrig ha ingående balans  eller ingående saldo på dina momskonton. Detta kan dock inträffa när du har skapat nytt bokföringsår, läs mer i  Vad gör jag om den första momsrapporten blir fel på det nya bokföringsåret?   Kika gärna på: Hur rättar jag momsen om jag har fel i bokföringen i en låst period? Vad krävs för att beloppet ska komma med på momsrapporten? Vad styr vilken ruta beloppet hamnar på i momsrapporten? Hur hanterar jag momsredovisningen om jag har brutet räkenskapsår och kvartalsmoms?   Se filmerna: Så fungerar momskontrollen » Fel på kundfaktura och fakturan hamnar i momskontrollen » Hantering av importmoms »   Skicka momsrapport via fil till Skatteverket Du kan även skicka in momsrapporten via fil till Skatteverket. För att använda elektronisk skattedeklaration måste du lämna en ansökan med säkerhetscertifikat tillsammans med företagets ansökan om att få lämna eSKD till Skatteverket. I Skapa elektronisk skattedeklaration kan du läsa hur du anpassar eSKD-filen och skickar den till Skatteverket.    Se när momsen ska vara inbetald varje månad, Skattekalender.
Visa fullständig artikel
av Anna Svensson CONTENT PRODUCER
1 november slutar vi stödja webbläsaren Internet Explorer och uppdaterar efter det inte ditt program till den webbläsaren. Det betyder inte att ditt program slutar att fungera men vi kan däremot inte garantera att det uppför sig som förväntat med Internet Explorer efter det datumet. Varför? Microsoft kommer inte att fortsätta utveckla Internet Explorer och detta innebär framöver en omodern webbläsare som inte har stöd för dagens höga webbstandard. Den utvecklingstid som idag läggs på att säkerställa driften och utveckla lösningar specifikt för Internet Explorer kan vi istället använda till att utveckla nya funktioner i våra program. Du som arbetar i ett lokalt installerat program Du behöver ha kvar Internet Explorer som webbläsare i din dator för att Min Sida ska fungera fortsättningsvis. Däremot rekommenderar vi att du använder en annan webbläsare som standardwebbläsare. Det gör du i Kontrollpanelen i datorn under Ange dina standardprogram. Vi jobbar för att uppdatera våra lokalt installerade produkter så att de inte är beroende av Internet Explorer. Du som arbetar i ett webbaserat program/tjänst i Internet Explorer Du som arbetar i något av våra webbaserade program/tjänster bör byta till en annan webbläsare. Du hämtar webbläsare på respektive sida: Google Chrome » Firefox » Microsoft Edge (behöver inte laddas ner) » Här kan du läsa våra Systemkrav »
Visa fullständig artikel
av Mita Jonsson CONTENT PRODUCER
Från den 14 januari 2020 upphör Microsoft med support på Windows 7. Efter det datumet går det inte längre att få säkerhetsuppdateringar från Windows Update som skyddar datorn. Microsoft rekommenderar starkt att du uppgraderar till Windows 10 före januari 2020, för att undvika att du hamnar i en situation där du behöver service eller support. För mer information och vanliga frågor, läs på Windows Support Windows 7 » Windows 7 och produkter från Visma Spcs Visma Spcs följer Microsofts riktlinjer vilket innebär att vi inte kommer att testa våra program på Windows 7 efter den 14 januari 2020. Detta betyder inte att våra program slutar att fungera efter detta datum, men vi kan däremot inte garantera att nya programversioner fungerar fullt ut tillsammans med Windows 7. För att säkerställa att du kan använda de senaste programversionerna från oss behöver du därför byta till ett nyare operativsystem än Windows 7. Visma Spcs Systemkrav »
Visa fullständig artikel
av Mita Jonsson CONTENT PRODUCER
Från och med version 2019.2 av Visma Administration/Visma Fakturering/Visma Förening hittar du hjälp direkt inne i programmet. Chatboten Vera som även finns på vår hemsida har nu hittat in i programmet. Så om du har serviceavtal får du nu hjälp dygnet runt inne i ditt program. Vera lär sig saker hela tiden och är det så att du inte får svar av Vera kan du välja att chatta med någon av mina kollegor på Supporten, förutsatt att vi har öppet den tiden du chattar 🙂 Chattar du med Vera när vi inte har öppet, kan du skapa ett ärende så svarar vi på det så fort vi hinner. Om du har Visma Fakturering eller Visma Förening kan du i dagsläget inte chatta med vår support direkt i programmet, utan du får gå in på vår Kontakta oss-sida på vismaspcs.se Du når Vera på flera sätt inne i ditt program A Enklast är det att i Sidopanelen klicka på Chatbot. För att chatboten ska visas i sidopanelen behöver knappen Chatbot i menyraden vara aktiv. Läs mer i avsnittet Sidopanel »  B Om du då vill ha informationen synlig, vilket kan vara praktisk - så kan du nåla fast Sidopanelen via nålen till höger. C Uppe i menyraden finns Chatbot-knappen. D Öppnar du fliken Hjälp hittar du Chatbot-knappen även här.
Visa fullständig artikel
av Mita Jonsson CONTENT PRODUCER
Rutavdraget för personer mellan 18 och 64 år höjs från 25 000 kronor per år till högst 50 000 kr per år från 1 juli 2019. Det innebär att personer som inte fyllt 65 år vid årets början får rutavdrag med högst 25 000 kronor fram till 30 juni, och sedan får de ytterligare 25 000 kr i rutavdrag efter den 1 juli 2019 - totalt sett 50 000 kr för hela 2019. Som tidigare är rot- och rutavdraget sammanlagt högst 50 000 kr per person och år. Om din kund nått gränsen 25 000 kronor före 1 juli 2019 och då blivit nekad, kan du från 1 juli skicka in en ny ansökan för det rutavdraget. Detta gör du på Skatteverkets sida och tjänsten Rot och rut - företag.  I Visma Administration/Fakturering ska du Ändra maxbeloppet för rutavdrag till 50 000 kr i företagsinställningarna, och denna ändring påverkar nya fakturor du skapar. På befintliga fakturor ligger det gamla beloppet kvar, vill du ändra detta går du in på fakturan och fliken Moms, konton under Maxbelopp per person. Fakturan får inte vara utskriven eller journalförd. Läs även: Hur ändrar jag maxbeloppet för rutavdrag till 50 000 kr? Hur gör jag om jag fått avslag på ansökan från Skatteverket? Hur ändrar jag ansökan för rot/rut till Skatteverket?
Visa fullständig artikel
av Mita Jonsson CONTENT PRODUCER
Det måste finnas ett lokalt installerat mejlprogram på datorn för att du ska kunna skicka e-post direkt från Visma Administration/Visma Lön. På nyare datorer följer det med ett mejlprogram från Outlook (Klicka-och-kör version/Click-To-Run-version) som är en app och det är inte ett fullständigt installerat program. Detta gör att vi inte kan garantera att denna tredjepartslösning fungerar. Läs mer om på Microsofts sida » För att kunna skicka e-post behöver du antingen uppgradera/köpa Outlook eller köpa något annat lokalt installerat e-postprogram. Behöver du skicka dina fakturor via e-post kan du använda Visma AutoInvoice där du kan välja om du vill skicka e-post, brev eller helt elektroniskt.
Visa fullständig artikel
av Mita Jonsson CONTENT PRODUCER
Börja med att kontrollera att du har valt ditt e-postprogram som standardprogram för e-post i Windows under Start - Standardprogram - Ange dina standardprogram. E-postprogrammet måste vara lokalt installerat och ha stöd för MAPI. Detta kan bero på att en registernyckel saknas. Gå in under Start - Kör. Skriv regedit och tryck på Enter. Om du använder registereditorn fel kan det medföra allvarliga problem för din dator. Om du har 32-bitars version av Windows eller 64-bitars version av Windows med 64-bitars e-postprogram ska du bläddra dig fram till följande sökväg.  HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows Messaging Subsystem\ Om du har 64-bitars version av Windows med 32-bitars e-postprogram ska du istället bläddra dig fram till följande sökväg.  HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\Microsoft\Windows Messaging Subsystem\ Har du 64-bitars version av Windows med 64 bitars e--postprogram behöver du bägge dessa sökvägar.  HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows Messaging Subsystem\ HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\Microsoft\Windows Messaging Subsystem\ Finns inte MAPI, MAPIX och MAPIXVER under sökvägarna ovan måste du lägga till dessa strängvärden på varje sökväg. Högerklicka i det högra fältet och välj Nytt - Strängvärde: MAPI ska ha datavärde 1 MAPIX ska ha datavärde 1  MAPIXVER ska ha datavärde 1.0.0.1 Du kan läsa mer på Microsofts hemsida http://support.microsoft.com/kb/834008 under rubriken Workaround.
Visa fullständig artikel
av Mita Jonsson CONTENT PRODUCER
Från april 2019 är det e-fakturor som gäller för dig som skickar fakturor till offentliga sektorn. E-fakturorna ska följa den europeiska standarden, om inte någon annan standard har avtalats. När lagen börjar gälla den 1 april 2019, kommer lagkravet gälla de upphandlingar som påbörjats efter att lagen träder i kraft. I Administration/Fakturering/Förening finns redan funktionen AutoInvoice där du både kan skicka och ta emot e-fakturor, och det kostar inget att ansluta sig till Visma AutoInvoice - du betalar bara för de tjänster du använder. I filmen Skicka e-faktura kan du se hur du ställer in och skickar dina kundfakturor via AutoInvoice. I filmen Ta emot e-faktura visar vi hur du ställer in och tar emot leverantörsfakturor med hjälp av AutoInvoice. Se vårt inspelade webbinarium: Kom igång med att skicka och ta emot e-fakturor via AutoInvoice » Läs gärna mer om AutoInvoice i hjälpen och Lagkravet: e-faktura i offentlig sektor. Spara tid och pengar Du kan räkna ut hur mycket du sparar i pengar och tid på att fakturera digitalt. Längre ner på sidan Visma AutoInvoice kan du lägga in hur många fakturor ni får och hur många ni skickar.
Visa fullständig artikel
av Mita Jonsson CONTENT PRODUCER
Den 25:e maj 2018 infördes dataskyddslagen GDPR och för att hjälpa dig att följa kraven för GDPR finns följande sida i hjälpen: GDPR i Visma Administration. På denna sidan under rubriken Arbeta enligt GDPR i ditt program kan du klicka dig ner på Kundnivå, Leverantörsnivå och Medarbetarnivå för att ta reda på vad som gäller i programmet. Du hittar allt du behöver under Insamling av personuppgifter och Personuppgifter i programmet och Lagring av personuppgifter. Här har vi även information om Personuppgiftsbiträdesavtal.  Många undrar hur man gör för att ta bort gamla kunder och leverantörer som man inte har rätt att ha kvar, läs mer i Hur man rensar i sina kundregister/leverantörsregister och kontaktregister. Det finns nya rapporter som du kan ladda ner till programmet. Vi har även uppdaterat rapporterna Leverantörsregister och Kundregister, så att du här får med alla fält som finns i respektive register. I filmen GDPR-anpassade utskrifter, visar vi hur exempel på rapporter du kan ta ut samt hur du laddar ner rapporter via hemsidan. Fakturerar du rot- eller rut? Då bör du uppdatera till senaste version för att kunna använda rapporten Husarbete underlag, den används för att skriva ut de transaktionsunderlag som finns för ansökningar om skattereduktion. Om du vill läsa mer om GDPR har vi en samlingssida om detta på vår hemsida, vismaspcs.se/gdpr.
Visa fullständig artikel
av Mita Jonsson CONTENT PRODUCER
Om du tänker att du ska försöka bli mer digital så behöver du inte göra allt på en gång. Du kan ta en sak i taget, och när du är bekväm med det så kan du ta nästa steg. Här är några exempel på hur du kan bli mer digital i Visma Administration.  Skicka momsrapporten via eSKD I programmet kan du lämna din momsrapport via internet. Innan du kan börja skicka via eSKD måste du lämna en ansökan till Skatteverket.  Läs mer om hur det fungerar i Skapa elektronisk skattedeklaration (eSKD) för momsdeklaration » Skicka betalfil till din bank Om du använder bankens internettjänst kan du skicka betalfilen för dina leverantörsfakturor elektroniskt, både inhemska och utländska leverantörsfakturor.  Läs mer i Skapa utbetalning via betalfil »  Se filmen Skicka betalfil till din internetbank » Återrapportering av kund- och leverantörsbetalningar på fil I programmet kan du använda återrapportering för att göra det enklare för dig när kundinbetalningarna betalats via fil, eller när du skickat dina leverantörsbetalningar via fil.  Läs mer i Återrapportera kundinbetalningar » Läs mer i Återrapportera leverantörsbetalningar » AutoInvoice Skicka faktura/beställningar Använder du AutoInvoice så behöver du inte längre skriva ut, frankera och posta dina fakturor. Du kan välja om du vill skicka som vanliga brev, e-post eller via e-faktura. Så har du kunder som fortfarande vill ha det på brev, kan du välja det på den kunden, resterande kunder får då fakturan på mejl eller e-faktura - beroende på vad du väljer på respektive kund. Arbetar du mot den offentliga sektorn så är det ett lagkrav från 1 april 2019 att fakturera e-fakturor. Skicka dokument via AutoInvoice » Se filmen Skicka fakturor via AutoInvoice » Se filmen Aktivera tjänster » Se även det inspelade webbinariet Kom igång med AutoInvoice » Därför ska du fakturera digitalt » Ta emot faktura/ordrar Via AutoInvoice kan du också ta emot fakturor/ordrar. Det innebär att när du får en faktura från en leverantör så meddelar programmet att det finns dokument att läsa in. Du kan då förhandsgranska innan du bestämmer om det ska gå in i programmet. När uppgifterna sedan läses in så skapas fakturan/ordern automatiskt.  Ta emot leverantörsfakturor via AutoInvoice » Se filmen ta emot leverantörsfakturor via AutoInvoice » Se filmen Aktivera tjänster » Kravhantering - AutoCollect Om du vill ha hjälp med att effektivisera din kravhantering, dvs driva in förfallna fakturor och dröjsmålsräntor så kan du använda AutoCollect. Du väljer själv vilka fakturor som ska hanteras av tjänsten, som exempelvis uppdragen betalningspåminnelse och inkassokrav. Använder du AutoCollect går det automatiskt ut en påminnelse till din kund, och om din kund inte betalar fakturan eller påminnelsen så avgör du om det ska gå till inkasso.  Läs mer om AutoCollect »  Skapa uppdrag via AutoCollect » Se filmen skapa och skicka uppdrag » Se filmen Aktivera tjänster » Se även det inspelade webbinariet om Kom igång med AutoCollect » Ekonomiöversikt Du får enklare, snabbare och tydligare överblick på ekonomin i ditt företag, vart du än är. Du får överskådliga diagram och du kan även djupdyka i siffror och verifikationer. Du kan få rapporter på engelska. Läs mer om Visma Ekonomiöversikt i Administration » Läs mer om Visma Ekonomiöversikt » Se filmen Så fungerar Visma Ekonomiöversikt » Se filmen Aktivera tjänster »   Scanna kvitton Om du vill minska risken för att kvitton glöms bort är det smidigt att använda appen Visma Scanner. Via appen kan du fota, spara och skicka kvittot till programmet. När du fått in underlaget kan du sedan koppla dessa till både verifikationer och leverantörsfakturor.  Läs mer om hur det fungerar i Visma Scanner »  Se filmen Skicka underlag med Visma Scanner »  Se filmen Aktivera tjänster » Digitala kvitton » Visma Sms Ett smidigt sätt att ta kontakt med dina kunder eller leverantörer är att sms:a via Administration. Du kan göra det direkt från ett dokument du är inne på i registret i listläget till flera samtidigt eller till enstaka i kortläget.  Läs mer om hur det fungerar i Skapa sms »  Läs mer om Visma Sms » Se filmen Aktivera tjänster » Spara säkerhetskopior digitalt Med hjälp av Storegate Backup kan du spara dina säkerhetskopior du tar digitalt. Du anger vilka filer och mappar på din dator som du vill överföra till din lagringsyta på Storegate Backup, och du kan även schemalägga hur ofta du vill att detta ska ske. Läs mer om Storegate Backup » Papperslösa kontoret  Att gå från papper till digital redovisning väcker många frågor - läs mer i Många vill skippa papper - här är 9 frågor och svar » och Spara tid och slipp onödigt arbete »
Visa fullständig artikel
av Daniel Sörensson
Om du vid utskrift i Visma Administration/Förening/Fakturering får felet: "Det finns ingen standardskrivare installerad i Windows". Lösning: 1. Kontrollera så att det finns en skrivare installerad under Kontrollpanelen – Enheter och skrivare. Och att den är satt som standardskrivare (grön markering på skrivaren). 2. Byt namn på programmets ini-fil, exempelvis Visma Administrations ini-fil heter spcsadm.ini byt till spcsadm_gammal.ini. Programmet måste vara nerstängt när     man byter namn på filen. Ini-filen skapas om när programmet startas nästa gång.    Standardsökväg till programmens ini-fil:      C:\ProgramData\SPCS\SPCS Administration\spcsadm.ini     C:\ProgramData\SPCS\SPCS Förening\spcsfor.ini    C:\ProgramData\SPCS\Visma Spcs Fakturering\spcsfkt.ini 3. Kör programmet som administratör genom att högerklicka på genvägen till programmet och välj kör som administratör. 4. Installera om skrivaren eller uppdatera drivrutinerna på skrivaren.
Visa fullständig artikel
av Daniel Sörensson
Om du skall ska göra undantag för Visma Administrations filer i ditt antivirusprogram/brandvägg, då är det följande filer och mappar som gäller. - Filändelserna .cdx, .dbf, .tr, .mll och .mlc - Programfilen: spcsadm.exe   Standardsökväg: C:\Program\SPCS\SPCS Administration alternativt C:\Program (x86)\SPCS\SPCS Administration - Mappen SPCS Administration innehållande Företag och Gemensamma filer   Standardsökväg: C:\ProgramData\SPCS\SPCS Administration
Visa fullständig artikel
av Daniel Sörensson
Observera att denna artikel inte gäller om du har Visma Webshop/Webshop+. Om du har Visma Administration 5.2 eller senare och en webbshop från en tredjepartsleverantör/integrationspartner.  För att komma åt bockrutan för webbshopartikel på artiklarna måste du göra nedanstående förändring. Lösning: 1. Gå in under Hjälp – Om Visma Administration – Systeminfo 2. Utforska företagskatalogen 3. Öppna FTG.ini 4. Stäng ner Visma Administration (Visma Administration måste vara nedstängt för att det ska slå igenom) 5. I programmet Anteckningar där Ftg.ini har öppnats. Gå in under Redigera och välj Sök. Sök efter Webshop. Om ni finner dessa rader:     [Webshop]     Aktiv=0     så ändrar du 0 till 1 så att det istället står:     [Webshop]     Aktiv=1     Om du inte har de raderna i filen så skriver du in det längst ner i filen. 6. Spara och stäng ner filen.  7. Starta Visma Administration så ska det nu vara aktiverat.
Visa fullständig artikel
av Daniel Sörensson
Nedan hittar du standardsökvägarna för Visma Förening. Sökvägarna gäller för följande operativsystem: Windows 7/8/10 och Server 2008/2012 - Föreningar C:\ProgramData\SPCS\SPCS Förening\Föreningar - Gemensamma filer C:\ProgramData\SPCS\SPCS Förening\Gemensamma filer - Programfiler C:\Program\SPCS\SPCS Förening alt.  C:\Program (x86)\SPCS\SPCS Förening - SpcsFor.ini C:\ProgramData\SPCS\SPCS Förening
Visa fullständig artikel
av Daniel Sörensson
Om du mailar en PDF-fil skapad från våra program till exempel en faktura, när mottagaren får mailet så har PDF-filen bytt namn till Winmail.dat. Lösning: Använder du Microsoft Office Outlook 2007 eller Microsoft Office Outlook 2010 följ det som står på nedanstående länk. https://support.microsoft.com/sv-se/kb/958012
Visa fullständig artikel
av Daniel Sörensson
Om du i Visma Administration/Fakturering/Förening förhandsgranskar till bildskärm eller om du skriver ut till PDF och loggan inte kommer med på utskriften. Lösning: 1. Kan uppstå om filnamnet på loggan är väldigt långt. Korta ner det i så fall (får ej vara över 26 tecken). 2. Loggans filstorlek är över 1 mb, minska ner den via ett bildredigeringsprogram i så fall. Eller välj en annan logga som inte är över 1 mb. 3. Öppna loggan i Paint och spara om den till .jpg-format. När loggan väljs upp i programmet görs den om till BMP. Efter varje steg måste loggan plockas upp på nytt inne i mallen.
Visa fullständig artikel
av Daniel Sörensson
Om du vid programstart får felmeddelandet: ”Det här programmet kunde inte startas eftersom MSVCP110.dll inte kunde hittas. Det här problemet kanske kan rättas till genom att du installerar om programmet”.  Lösning: Kolla lösning 1 först för att se om Microsoft Visual C++ 2012 Redistributable (x86) redan finns installerad, reparera den i så fall. Finns den inte gå vidare med lösning 2. Lösning 1: 1. Gå in i kontrollpanelen. 2. Gå till program och funktioner. 3. Leta upp Microsoft Visual C++ 2012 Redistributable (x86) 11.0.61030 4. Markera den och välj ändra. 5. Välj att reparera. 6. Starta sedan ditt program från oss. Lösning 2: 1. Gå in på sidan: http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=30679  2. Klicka på Download. 3. Bocka i VSU_4\vcredist_x86.exe 4. Klicka på Next. 5. Kör filen när den har laddats ner och välj Install. 6. Starta sedan ditt program från oss.  
Visa fullständig artikel
av Daniel Sörensson
Om du får ”Inställningarna på din dator gör det inte möjligt att kontrollera om det finns en ny version” när du klickar uppdatera programversion inne i programmet. Testa följande för att lösa det: 1. Gå in under Kontrollpanelen – Administrationsverktyg – Tjänster och leta upp i listan den tjänst som heter Background Intelligent Transfer Service, är den stoppad, välj att starta den genom att högerklicka på tjänsten och välj starta. 2. Klicka på Uppdatera programversion igen.
Visa fullständig artikel
av Mita Jonsson CONTENT PRODUCER
Om du skickar ett uppdrag till AutoCollect som innehåller husarbete kommer fakturans totala belopp att kravhanteras, då hela beloppet är kundens skuld fram tills dess att Skatteverket beslutat att kunden blivit beviljad en skattereduktion.  Om du inte vill att det totala fakturabeloppet ska skickas via AutoCollect behöver du istället använda dig av den manuella påminnelsehanteringen i programmet via Betalningar – Betalningspåminnelser.   För att vara så tydlig mot kunden som möjligt har vi skapat en ny mall, Betalningspåminnelse Silver – Inkassotext, som finns för nedladdning på vår hemsida. Denna hjälper dig att informera din kund om att det totala beloppet kommer att skickas vidare till inkasso om beloppet efter skattereduktion inte betalas in.
Visa fullständig artikel
Genvägar
Inloggade användare (106)