Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Få bort ett inaktuellt antal restnoterade artiklar

Hej, Hur tar man bort ett inaktuellt antal restnoterade artiklar?

6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Bra fråga, beställningen blir ju låst efter man har gjort en följesedel på den.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Jag är inte helt med på vad du menar. Syftar du på order du har gjort i programmet och att det inne på artiklarna står ett visst reserverat antal? Om du har skapat restorder finns då på fakturorna även ett antal i kolumnen Restnoterat antal.
Utveckla gärna frågan lite mera så ska jag försöka hjälpa dig.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Det är vanligt att kunder som får artiklar restnoterade sedan säger att dom inte vill ha några restnoterade produkter.
Då uppkommer frågan hur tar man bort en restnoterad artikel?
Om en artikel är restnoterad länge så kan det vara flera hundra som är restnoterade.
jag vill då nollställa systemet därför att det antal som är restnoterat dras från lagersaldot och artikeln kan vis slut i lager fast det finns flera hundra i lager.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Då förstår jag bättre hur du menar.

Programmet reserverar det totala antalet artiklar på en order när den skapas och antalet visas i rutan Reserverat under flik 2. Lager på dina artiklar. När du skapar fakturan eller bockar i rutan Levererad på ordern minskas det reserverade antalet med lika många som levereras. De som inte levereras till kunden kan du skapa en restorder för om du vill. Då ligger dessa kvar som reserverade på artiklarna och du får ett antal i kolumnen Restn ant på ordern.
Skapar du ingen restorder försvinner deras antal från rutan Reserverat på artiklarna.

Om det ligger gamla order som inte blivit fakturerade påverkar de också reserverat antal på artiklarna. För att de inte ska göra det måste de makuleras, om du inte kommer att skapa fakturor för dem senare vill säga.
Fd medlem
Inte tillämpbar

"För att de inte ska göra det måste de makuleras, om du inte kommer att skapa fakturor för dem senare vill säga"
kan du beskriva hur jag gör det som du skriver om ovan.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Absolut, visst kan jag det! 🙂
Vad jag menar att order som inte har blivit eller kommer bli fakturerade behöver makuleras manuellt. För att göra det går du in under Order i programmet. I rullisten upptill, till höger om raderaknappen (soptunnan) kan du välja att sortera fram enbart order som är Ej fakturerade. När du har gjort det kan du gå in på dem som du vill makulera och klicka i rutan Makulera längst ner i mitten. Då blir inte artiklarna som finns på ordern reserverade längre.

Om du smidigt vill hoppa mellan dina order utan att behöva gå ut i listläget igen kan du använda dig av pilarna upptill till höger om rullisterna.