- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Fakturera reklamskatt i Administration
När man fakturerar reklamskatt. Här är det mycket manuell behandling. Det är kostnad, skuld, intäkt och betalning. Jag har inte hittat ngt riktigt bra sätt i Visma att ta hand om detta. Någon som har något tips?

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Jag har tidgare gjort så att en artikel är fsg reklam, en artikel är fsg reklamskatt. När man fakturerat klart så får man ta en kontoanalys för månaden på fsg reklamskatt och göran en bokföringsorder på kostnad reklamskatt och skuld reklamskatt.
De senaste gångerna har jag gjort två nya artiklar. "Kostnad reklamskatt" och "skuld reklamskatt". Efter att ha gjort fakturan till kunden har jag lagt till dessa två artiklar. (de tar ju ut varandra med konteringen blir ju rätt) Men man vill ju inte visa kunden detta på deras faktura. För man kan väl inte dölja fakturarader?

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
En intressant fråga är huruvida reklamskatten är en kostnad för dig som säljare eller inte. Min utgångspunkt var att den inte är en kostnad för dig som säljare utan endast för kunden som du fakturerar. Jag har slagit lite i böckerna och hittar inga rekommendationer om att reklamskatten ska bokföras som kostnad hos säljaren, men jag är själv inte säker på hur det ska hanteras.
Om vi antar att skatten endast tas upp som en skuld så bör det räcka med en rad på fakturan. Denna kan belastas med moms och skuldkontot där du redovisar reklamskatt kan förses med en momsrapportkod så att momsrapporten också blir korrekt.

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Men om vi säger att vi momskopplar konto 2661, "skuld reklamskatt" så blir ju momsrapporten helt ok vid faktureringstillfället. Men när den sedan går från skattekontot; hur skall man göra där?
Då blir det ju kredit 1630 och debit 2661. Och då får vi väl momsfel vid detta tillfälle?

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Är ganska ny med Visma Förening och ska nu göra kundfaktura med reklammoms 8% och vanligmoms 25%. Finns bara ett ställe att ange en momssats på. Hur gör jag?

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej,
Ett sätt skulle väl kunna vara att använda två 37xx konton. Det ena med moms 25% och det andra med moms 0.
Det ena kontot lägger man på artikel för fakturering av reklamskatt och är det konto som redovisas i momsrapporten. Det andra kontot använder man för att kreditera det första (för att inte påverka omsättningen) och föra över beloppet till 2661 - som man sedan i sin tur för över till 1630.
//Tina

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Ooops! Inser precis att allt utom den allra sista frågan är väldigt gamla. Jag kan inte Visma Föreningen, men tror att mitt sätt att bokföra det hela kan fungera ganska bra.
//Tina