Hej Hasse,
Det låter som att du använder offerten för att ge dina kunder en bild av vad olika produkter kostar ungefär som en prislista?
Tanken med standardmallen för Offert i programmet är att du ska kunna visa kunden vad totalpriset blir för valda varor/tjänster. Vill du inte visa totalsumman på utskriften till kunden kan du anpassa mallen för detta och ta bort summeringen från utskriften:
*Gå till Arkiv - Företagsinställningar - Mallar och klicka på Offertmallen. Markera den mall du använder idag och välj Kopiera. Ge kopian ett namn.
*Klicka på Ändra för att justera mallen i malleditorn.
*I malleditorn, klicka på de fält där totalen visas och radera fälten (både för ink. och exkl. moms).
Tips! Använder du SILVER mallen kan du annars gå direkt på högerspalten i malleditorn och leta fram de fälten för summering som ska raderas. Under rubriken Ruta - betalningsuppg markerar du Ordervärde inkl moms och raderar med Delete-tangenten eller Radera-knappen. Gör detsamma för Ordervärde exkl moms och Ledtext-offertvärde. Hoppa ner till rubriken Ruta - offertrader och radera sedan Total summa - exkl moms, Total summa -inkl moms, Ledtext - totalsumma och Ledtext totalsumma2.
När du är färdig med justeringarna sparar du mallen. Markera mallen i offertmall-listan och välj Plocka för att använda den för alla offerter.