Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Avyttring aktier/andelar - Visma Skatt

Var på NE-blanketten hamnar vinst bokförd på "resultat avyttring aktier/andelar"?
  • Skatt
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan!

Innan jag kan ge dig ett mer specificerat svar på frågan skulle jag behöva veta vad aktierna avsåg, om de var privata eller om de var tillgångar i företaget samt hur de är bokförda i dagsläget, mot vilket konto?

/Carl 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Avser andel i Taxi Stockholm ek. för. enligt Skatteverket näringsbetingad andel (ej momspliktig). Ingångsvärdet är 0:- så något motkto finns ej. På senare år har Taxi Sthlm startat en börs för försäljning och vinsten är ganska ansenlig. Om jag bokför som res.avyttr./aktier andelar adderas väl vinsten till min intäkt i firman? Jag tänker att den skall tas upp i deklarationen på K12. Kan jag överhuvudtaget bokföra vinsten eller ska jag bara ta upp den i deklarationen?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Hasse!

Som jag tolkar denna text:

Om en enskild näringsidkare förvärvar aktier utgör detta privata tillgångar och därmed en del av dennes privata förmögenhet. Om den enskilde näringsidkaren använder näringsverksamhetens medel för att finansiera ett sådant köp utgör detta ett privatuttag, privata uttag. Aktier/andelar som är lagertillgångar/omsättningstillgångar i den enskilde näringsidkarens verksamhet beskattas i inkomstslaget näringsverksamhet medan andra aktier/andelar beskattas som inkomst av kapital.

Så kan du som enskild näringsidkare inte äga aktier i din enskilda firma utan endast som privatperson, skulle du däremot använda firmans pengar för att finansiera dessa köp gör du ett Eget uttag från firman.
Vid beskattning så tas vinsten upp som inkomst av kapital på din privata deklaration, handlar det om okvalificerade andelar i en ekonomisk förening så kan du använda dig utav blankett K12 för att deklarera försäljningen.

Hoppas att detta svarar på din fråga.
/Carl