Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Hadil Salem
UTFORSKARE

Hur nollar jag ut konto 2710 vid bokslutet

Hej!

Jag jobbar med bokslutet 20-06-30. Jag har upptäckt att saldon på konto 2710 i mina bokföring är 43 073,34 kr men i skatteverket det är 43 198 kr skatteavdrag. hur kan jag fixa detta på en bokslut transaktion

?

 

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Nånstans är det ju fel, du har bokfört att du hållit inne 43073 i skatt från en lön under året (örena ska inte finnas med eftersom all skatt är i hela kronor!). Men du har deklarerat 43198. Alltså ska du antingen rätta arbetsgivardeklarationen eller bokföringen. Om det är bokföringen som är fel har du troligen dragit av 125 kr för lite i skatt så att den anställde fått ut för mycket. Du får helt enkelt gå tillbaka och leta reda på orsaken till diffen och först efter det göra eventuell rättelse, antingen i bokföringen eller i arbetsgivardeklarationen. 

Hej Annical!

Tack för ditt svar. Felet var att skatten är bokförd med örena😣 och det har blivit mindre bokfört på en anställd som har fått ut för mycket ( men det ändå små belopp). Hur kan jag skapa en bokslut transaktion får att rätt detta? Eftersom den som är deklarerat är rätt.

Om den anställde ska betala tillbaka genom löneavdrag framöver kan du boka om från 2710 till 1610 Förskott till anställda och få undan diffen den vägen. Och så örena till 3740. 

Lycka till!