Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Emfraden
MEDLEM

Exkludering av bokslutsverifikationer borta?

Jag jobbar just nu i Visma Skatt & Bokslut Pro med en periodavstämning. Förut kunde man exkludera bokslutsverifikationer som var exporterade till eEkonomi när man importerade igen från eEkonomi. Jag förstod aldrig vad detta innebar förrän nu när den möjligheten är borta. Nu har en bokslutsverifikation givit effekt två gånger. Ett belopp 1500 kr har avstämts och bokförts bort från konto 1580. När jag sedan exporterar denna bokslutsverifikation till eEkonomi och väljer att importera från eEkonomi igen på startsidan så har Visma Skatt & Bokslut Pro dels dragit bort 1500 kr från konto 1580 som är importerat från eEkonomi. Visma Skatt & Bokslut Pro drar sedan bort ytterligare 1500 kr från konto 1580 som jag härleder till att det måste vara bokslutsverifikationen som spökar. Programmet ger alltså en effekt på 1500*2 på kreditsidan på 1580, fast jag bara har för avsikt att bokföra bort 1500 kr på kredit på konto 1580. Hur gör jag?

1 SVAR 1
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan, 

Möjligheten att exkludera redan överförda bokslutstransaktioner ska finnas kvar, jag får frågan när jag gör en import från Visma eEkonomi. Om du gör en ny import av bokföringsuppgifter till Visma Skatt & Bokslut Pro, får du en fråga om du vill exkludera de bokslutsverifikationer du skapat i Visma Skatt & Bokslut Pro från kontosaldona. De kommer då att få statusen Överförd-Exkluderad. Verifikationer med statusen Överförd-Exkluderad räknas inte med i saldona i Visma Skatt & Bokslut Pro.

Är detta en fråga som inte kommer upp för dig alls längre? Jag skulle i det fallet rekommendera en kontakt med oss på supporten via telefon eller chatt så vi kan kika på varför tillsammans med dig. 

 

Frågan kan ju också ha missats och att man av misstag glömt att markera rutan för att exkludera överförda bokslutsverifikationer. Detta rättar du med hjälp av en verifikation i Visma eEkonomi som korrigerar saldot och sedan gör du en ny överföring till Visma Skatt & Bokslut Pro igen. Eftersom jag inte vet exakt hur transaktionen ser ut så kan jag inte gå mer ingående på det just nu, men återkom så kan vi ta en titt på det tillsammans om du vill. 🙂 

Ha en fin dag! 
/My