Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Gunilla-57
UTFORSKARE

Lite frågor om bokslutet från en novis

Jag har Visma eEkonnomi Smart, med koppling till Visma Skatt & Bokslut Pro.

Det är första gången jag skall bege mig på att göra bokslut själv och har vissa frågor, som jag är osäker på.

 

Första frågan är, skall man stänga eEkonomi helt år 2021 innan man börjar eller man skall ha i alla fall december öppet?

 

Bokförs årets vinst/förlust in automatiskt från period & år till eEkonomi eller man får göra detta manuellt på K2099 o D8999? och sedan omvänt manuellt 2022 K2098 o D2099

 

Förs Utgående /Ingående balans över automatiskt vid stängning i eEkonomi?

 

Bokförs periodiseringar från Visma Skatt & Bokslut Pro automatiskt i i eEkonomi 2021?

 

Jag har gjort momsrapport för hela 2021 och haft 3 månaders moms och skall övergå till 1 månadsmoms 2022 skall jag vänta att ändra detta efter att jag har stängt 2021?

 

//Gunilla

 

 

 

1 SVAR 1
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Gunilla! Jag förstår att det kan finnas vissa frågetecken kring bokslut, men jag ska försöka hjälpa dig få ordning på det så gott jag kan.

 

Jag tar dina frågor i turordning.

 

1) Det skapas bokslutsverifikationer i Visma Period & År, vilket gör att du inte ska stänga året i Visma eEkonomi. Du ska ha det öppet så att bokslutsverifikationerna kan läsas in i Visma eEkonomi korrekt och därefter kan du stänga året. 

 

2) Årets resultat skapas automatiskt i Visma Period & År och går över till Visma eEkonomi när du väljer att överföra verifikationerna dit. Omföring av föregående års resultat görs inte per automatik, det gör du i 2022 i Visma eEkonomi. 

 

3) Utgående/Ingående balans för automatiskt över i Visma eEkonomi.

 

4) Efter att alternativ valts under Skatteberäkning - Skattemässiga justeringar - Resultatplanering genereras bilagan Periodiseringsfond automatiskt. En systemverifikation (bokslutsverifikation) för årets resultat, inkomstskatt och förändring av periodiseringsfond skapas också automatiskt, baserad på ditt val.

Bokslutsverifikationen som skapas i Visma Advisor Period & År måste överföras till ditt bokföringsprogram, det sker inte automatiskt. 

 

5) Helt rätt, vänta med att ändra tills att år 2021 är låst.

 

Jag hoppas att detta hjälpte dig med ditt bokslut. Om något känns oklart eller om du har några andra funderingar så är du självklart välkommen att återkomma i forumet.

 

Önskar dig en fin tisdag!

/Tinne