Jag har bokfört så här varje månad på min skatteverifikation
Vad gör jag nu när året är slut?
Om jag inte gör något så följer väl allt med över till nästa år o då blir det fel.
1. Uppbokning av preliminärskatt bokförs löpande under året på konto 2518 i debet och 1630 i kredit (jag gör det per den första varje månad). När betalning till SKV sker (per den 12:e varje månad), bokas 1630 i debet och 1930 (likvidkonto) i kredit (gäller även fyllnadsinbetalningar).
2. I samband med bokslutet beräknas årets skattekostnad. Den bokas då upp på konto 8910 i debet (kostnad) och 2512 i kredit.
3. Året därpå när man fått slutskattsedeln från SKV: när slutskatten dras eller sätts tillbaka på skattekontot, bokar man bort beloppen som under det aktuella beskattningsåret bokats upp på konto 2518 och 2512.
2518 krediteras och 2512 debiteras med beloppen enligt deras utgående saldon för det avsedda året. Mellanskillnaden bokas upp på konto 1630 och skall stämma med SKV egna siffror.
Om slutskattebeskedet visar en annan slutlig skatt än vad man beräknat i bokslutet, skall mellanskillnaden bokas upp mot konto 8910.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.