Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Skatteskuld samt skattefordran - Bokslut

Hej. Jag har ett konto 2510 där jag i bokslutet har en skattefordran ex 5000. Sedan har jag konto 2514 och där har jag en skatteskuld på ex 2000. I årsredovisningen så hamnar dessa innan ändringar som en skatteskuld. alltså -3000 kr. Men detta ser ju inte rätt ut eftersom det är en fodran jag har på skatteverket. Men sen har jag kopplat om dessa och då hamnar det både en skatteskuld och skattefordran på årsredovisningen och så kan man ju inte heller ha det. Kopplar jag då om dessa så att jag lägger upp skatteskulden som en fordran då blir det två 2510 konton där. Då vi hade en skuld där förra året och nu detta året en fordran och det ser inte heller rätt ut. Hur ska jag göra för att detta ska bli korrekt bokföringsmässigt samt att det ska se rätt ut i bilagorna?
1 SVAR 1
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej!

Eftersom programmet tittat på det faktiska saldot på varje specifikt konto så är enda sättet att boka om din nettofordran till ett enda konto, så att du exempelvis får saldo -3000 på 2510. Det kan du göra genom att skapa en bokslutstransaktion som du väljer att inte exportera till bokföringen. Då blir det en transaktion som endast syns i bokslutsprogrammet.