Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Katarina 1
MEDLEM

Skogsavdrag insatsemmission

Hej ! Har enskild firma, gör förenklat bokslut.  Längst ner ruta med beteckning U4. Insatsemission, skogskonto.   Hur gör man här ? Jag har Visma skatt, för över från bokföringen med SIE fil. 

Insatsemissioner lägger jag på konto 8390, finansiella intäkter, insatsemissioner. Det kopplas till R4 i det förenklade bokslutet i Visma Skatt. Ska man lägga till även U4 där ? kan man ange 2 kopplingar R4 och U4 ?

Jag har skogskonto oxå, ska avsätta belopp i år och tar alltså upp i bokslut och deklaration. Konto 1970/2070. Beloppen hamnar i rutor : B9 och B10. Ska man Lägga till U4 till de kontona oxå i kopplingen i Visma Skatt ?

Ser nu att när man importerat SIEfil- vid justering/kontroll bokföringsuppgifter där man kopplar konton till rutorna i Förenklat bokslut m.m. I Visma skatt.  Det finns inget alternativ för U, man kan alltså inte koppl konton till U eller ska man lägga till själv i kopplingen ?

Oj ser nu i skriven hjälp där det står :

 I denna underdialog kan du själv dessutom skriva in ett eget belopp som ska bestå av värdet av insatsemissioner och betalningsplan för skog, belopp, vilka normalt sett inte kan tas fram från bokföringen.

 

Betalningsplan tar jag inte upp i bokföringen men insatsemissioner som vi fått från skogsbolag, de har jag tagit upp. Ska man inte det ?

 

 

  • Skatt
7 SVAR 7
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Katarina 1 

Tack för att du hör av dig till oss i forumet. 

 

Så här ser hanteringen ut i programmet Visma Bokslut: 

När blanketten Förenklat årsbokslut i programmet är kopplad till blanketten NE och beräkningsbilagan N6 kommer programmet automatiskt att ange vissa belopp vid fältkod U4. 

 

Till underdialogen vid kod U4 hämtar programmet ett belopp som 200 % av värdet vid kod 925 för avsättning till skogskonto och upphovsmannakonto på blankett N6. 

I denna underdialog kan du själv dessutom skriva in ett eget belopp som ska bestå av värdet av insatsemissioner och likvider som ännu inte mottagits från en betalningsplan för skog. Dessa belopp brukar normalt inte finnas med i firmans bokföring och är helt obeskattade tillgångar.

 

Som jag tolkar dina frågor så stämmer inte detta hos dig så därför vill jag be dig att slå en signal till supporten för vidare felsökning. 

 

Ha en fortsatt fin eftermiddag

//Tinna

Katarina 1
MEDLEM

Hej. Jag har Visma Skatt, inte Bokslut. Jag får fortsätta med blanketterna och se om siffrorna kommer på plats. Är inte klar än med alla blanketter.

Undrar, insatsemissioner.  Vi har avverkat skog och på årskontobeskedet från skogsbolaget  finns 

Insatskonto emitterat  Där har insättningar gjorts, det står kapitalstyrd insatsemission samt volymstyrd insatsemission. Ska detta konto inte bokföras ? Bara tas upp i deklarationen ? På förenklat årsbokslut i ruta U4 samt därtill hörande fält på andra blanketter. 

Hej @Katarina 1 

Först och främst vill jag be om ursäkt för att jag missförstod vilket program du arbetar i. Jag får ta på mig det 🙂

 

Vi har bollat din fråga internt och har dessvärre inte själva så stor erfarenhet av just denna typen av frågor. 
Dock hittade jag ett hjälpavsnitt Insatskonto (hämtat från det äldre programmet Visma Enskild Firma) där vi långt ner i dokumentet skriver följande:

 

“Insatsemissioner får inte registreras på insatskontot
I programmet får du inte blanda ihop insatskontot med insatsemissioner.

En insatsemission innebär att medlemmen tilldelas en del av den ekonomiska föreningens vinstmedel (motsvarar fondemission i ett aktiebolag). Medlemmens mottagna insatsemissioner ska inte bokföras och får inte ingå i underlag för räntefördelning.”

 

Jag antar att det är svaret - det vill säga att emissionen inte ska bokföras utan enbart tas upp i deklarationen. Dock vill jag vara tydlig med att detta bör du kontrollera med Skatteverket.

 

Trevlig helg!
//Tinna
 

Katarina 1
MEDLEM

Hej och tack. Det stämmer det du skriver ovan. Insatsemissioner bokförs ej. Nu är det så att en revisor bokfört vårt i ngr år men nu gör jag det. Insatsemissioner har av ngn anledning blivit bokförda. Så jag har ett belopp i ingående balans på det, som jag måste få bort. 

Har enskild firma.

- Om jag tar bort i ingående balans blir resultatet i ing balans inte noll. Blir knöligt och känns inte rätt

- Ta bort mot 8390- övr rörelseintäkter. Det konto som insatsemissionerna bokförts mot tidigare år

Eller hur får jag bort det ?

 

 

Hej!

 

Du kan inte ta bort ingående balanser eftersom dessa måste motsvara utgående balanserna från tidigare år. Det är därför inte tillåtet att ändra i dessa, utan måste i sådana fall ske genom korrigeringar. Angående hur du skall hantera korrigeringen så rekommenderar jag dig att ta hjälp av någon som är mer insatt i just skogsbruk då det är ett mer komplicerat område som har mycket om och men, och som kan få en mer insyn i hur det har hanterats tidigare och hur eventuell korrigering bör hanteras. Om man läser i Skatteverkets vägledning här under rubriken insatsemission så står det följande:

 

"Du ska ta upp beloppet som intäkt i din närings­verksamhet det år du avgår ur föreningen. Om du har bokfört insatsemissionen som intäkt ska resultatet justeras i deklarationen. Det gör du som en skattemässig kostnadspost (minuspost). Du kan också behöva justera resultatet det år pengarna betalas ut."

 

Detta bör betyda att det alltså är okej att bokföra det om man tar hänsyn till det i deklarationen och justerar det. Så det är möjligt att det tidigare hanterats på detta sättet, vilket jag rekommenderar dig att kontrollera. Om det har hanterats rätt så bör det vara okej att fortsätta bokföra detta men också justera det i deklarationen sedan. 

 

Ha det fint!

Josefine

Katarina 1
MEDLEM

Tack. Om insatsemissionen är bokförd på 13xx konto / 83xx konto.

Då blir det en intäkt då och resultatet ökar.  Så på NE i deklarationen lägger jag in en kostnadspost med samma belopp ?  Under skattemässiga justeringar, R14 ?

Hej igen!

 

Ingen fara alls. Ja precis, det läggs tillbaka igen i R14 så det inte påverkar skattemässiga resultatet men redovisas fortfarande i resultaträkningen. 

Ha det fint. 

 

Josefine