Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Adde12
UTFORSKARE

[AB] : Anläggningstillgång - tillgångstyp för Kamerautrustning

Hej på Er!

har köpt in en kamera med utrustning i bolaget och skall i Visma eEkonomi registrera en ny anläggningstillgång. Men jag är osäker på vilken tillgångstyp som jag skall för detta på?

Det jag har att välja på i listan är:

Adde12_0-1688641789465.png

 

Någon som har kunskap och kännedom om vad jag registrerar det på?

Tänker även när jag bokför själva köpet så måste det väl också in på et 12xx konto?

 

STORT TACK på förhand!

//Adde

5 SVAR 5
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Bokför kameran och utrustning på konto 1220 Inventarier och verktyg och registrera det som Inventarier i Anläggningsregistret.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

Karl-Bertil
UTFORSKARE

Ett annat alternativ är väl detta?

Förbrukningsinventarier kan vara av två slag:

  • korttidsinventarier, dvs inventarier som har en beräknad "ekonomisk livslängd" på högst tre år
  • inventarier av mindre värde.

Med mindre värde menas tillgångar med ett anskaffningsvärde som understiger ett halvt prisbasbelopp kr exklusive moms (26 250 kr år 2023).

Vilket förenklar administrationen för en massa småinvesteringar och istället ta upp det direkt på konto 5410. Se vidare på skatteverket hemsida.

Hej

 

Så rätt så. I så fall blir anläggningstypen Korttidsinventarier.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

Karl-Bertil
UTFORSKARE

Hmm... nu blir jag lite förvirrad av ditt svar. Så här skriver Skatteverket (dvs. att dessa skall inte tas upp i balansräkningen, jag tolkar det som att det är en kostnad som jag kan dra av direkt eller ?)

 

Tillgångar av mindre värde eller med kort ekonomisk livslängd

Reglerna om maskiner och inventarier av mindre värde och kort ekonomisk livslängd överensstämmer med beskattningsreglerna (se 18 kap. 4 § IL). En maskin eller ett inventarium som har ett anskaffningsvärde som understiger ett halvt prisbasbelopp, exklusive mervärdesskatt om den får dras av eller återbetalas enligt mervärdesskattelagen, behöver inte tas upp i balansräkningen. Utgiften får i stället redovisas som en kostnad samma år som förvärvet (BFNAR 2006:1 punkt 6.30 respektive BFNAR 2010:1 punkt 6.27).

Inte heller en maskin eller ett inventarium som vid anskaffningen kan antas ha en ekonomisk livslängd på högst tre år behöver tas upp som tillgång i balansräkningen. Utgiften får i stället redovisas som en kostnad samma år som förvärvet görs.

 

Hej

 

Du har helt rätt att inventarier av mindre värde kan direktavskrivas och då bokföras på konto 5410 Förbrukningsinventarier.

 

Det hindrar dock inte att även sådana inventarier registreras i sidoregistret Anläggningstillgångar. Där får man då använda Anläggningstypen Korttidsinventarier.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB