Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Adde12
UTFORSKARE

[AB] : Sälja en inventarie som inte är helt avskriven

Hej forumet!

jag har en inventarie (Apple MacBook Pro 16-tum) som mitt AB köpte tidigare i år.

Nu funderar jag på att sälja denna för att köpa en annan.

Jag har några frågor kring detta.

1. Hur bokför jag om jag säljer den och redovisat värde just nu är 43.000 kr? Säg att jag kan sälja den för 37.000 kr.

2. Kan jag sälja min inventarie som en form av hyrköp till en privatperson eller ett företag? Hur bokför jag iså fall detta?

 

STORT TACK på förhand!

//Adde

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

1. För att kunna svara å denna frågan behöver jag veta vad inköpsvärdet exklusive moms var. Tolkar det du skrivit som att det är kvar 43 000 att skriva av?

2. Bör gå utmärkt att sälja den som ett hyrköp eller att köparen får delbetala köpet. Skall i princip bokföras som under punkt 1 så behöver ha samma info här för att kunna svara på exakt hur det skall bokföras då. Skillnaden blir att du får lägga det kunden inte betalt som en tillgång på t ex konto 1510 kundfordringar.

Men gör så att du återkommer med information om inköpspriset och en bekräftelse på att 43 000 är vad som är kvar att skriva av så skall jag ordna bilder från eEkonomi på hur konteringarna skall se ut.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim



 

Hej @Joachim E ,

ursäkta sen återkoppling från min sida.

47 028,00 kr var det totala inköpspriset.

43 113,00 kr är det i skrivande stund är kvar att skriva av.

 

STORT TACK för din assistans för hur detta skall göras i Visma eEkonomi.

//Adde

Hej

Toppen att du återkopplade med inköpsvärdet.

1. Du bokför försäljningen på följande sätt om du lyckas sälja den och få betalt i sin helhet för hela datorn direkt.

 

2. Om det inte skulle gå att få betalt för den i sin helhet utan att du vill sälja den genom hyrköp eller delbetalningar så behöver ovan kontering justeras på följande sätt. I Mitt exempel använer jag att kunden betalar 2000 kr per avbetalning.

 

När kunden sedan avbetalar på datorn så bokför du de kommande inbetalningarna mot konto 1682 för att reducera din fordran.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim