Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Adde12
UTFORSKARE

[Aktiebolag] : Hur skall jag matcha Ränta på inlånat kapital?

Hej,

 

hoppas få hjälp med huruvida jag skall bokföra korrekt.

Fick hjälp av en redovisningskonsult med årsredovisning och bokslut.

Har haft ett inlånat kapital på 100.000 kr en tid och hade inte haft tanken på att ta ut ränta på detta.

Redovisningskonsulten hade vid årsbokslutet då skapat en verifikation enligt följande:

Beskrivning: ränta lån ägare 579 dagar * 2,5% * 100000

Konto 2393 Kredit 3965

Konto 8400 Debet 3965

 

30% skatt på beloppet 3965 kr blir 1189 kr.

Detta ägde rum den 11:e april då årsstämman ägde rum och beslutade att ränta skulle delas ut.

Skapade då en manuell verifikation i Visma eEkonomi enligt:

Konto 2710 Kredit 1189

Konto 2393 Debet 1189

 

När jag läste tydligare vad redovisningskonsluten hade skrivit, så skulle jag bokföra det mot konto 2939 3965 och konto 2710 1189, vilket jag inte hade gjort enligt ovan. Men nu i efterhand tänker jag att det blir ju en differens på 2276 kr om jag skulle bokföra enligt redovisningskonsulten. Har inte lyckats erhålla något svar än på min fråga hur jag skall göra, därav att jag kollar av med Vismas fenomenala forummedlemmar. 🙂 

 

Detta matade jag in manuellt på Maj månads arbetsgivardeklaration i år (2022) för månaden April under rubriken Ränta och utdelning - underlag (fält 492) 3 965 och skatteavdrag (fält 496) 1 189, efter att ha laddat in filen från Visma eEkonomi.

 

När jag nu skall matcha mot Skattekontot under Kassa- och bankhändelser, så matchar jag arbetsgivaravgifter och avdragen skatt april 2022 mot den arbetsgivardeklaration som jag skapat i Visma eEkonomi.

 

Men nu diffar det ju (belopp kvar att stämma av)  -1 189 kronor då jag manuellt korrigerade på Skatteverket i arbetsgivardeklarationen för att få med räntan och den skatt (1189kr) som jag skall betala.

 

Vad skall jag matcha detta belopp emot?

Skall jag trycka ny bokföringshändelse och bokföra mot vilket konto? 2710?

 

Tacksam för hjälp så att allt blir rätt och riktigt!

 

//Adde

3 SVAR 3
Adde12
UTFORSKARE

Eller är det så enkelt att jag lägger ill en ny bokföringshändelse och använde konto 2710 som motkonto?

Hej Adde12!

Vi ska självklart försöka hjälpa dig men du kommer även att behöva vända dig till din redovisningskonsult igen. 
 

Den första verifikationen är för själva räntekostnaden för företaget, den andra verifikationen är det 30% avdraget för aktieägaren på räntan som företaget hanterar, vilken minskar det som företaget är skyldiga aktieägaren. Detta då företaget egentligen var skyldiga hela summan för räntan, men i och med att de hanterar deklarationen och betalningen av skatten som är 30% av räntan för aktieägaren så minskas 2893 med det beloppet och bokförs mot 2710.

 

Varför din redovisningskonsult har skrivit att du ska ta hela beloppet mot bokföringskonto 2393 och bara 1189 mot 2710 är något som du behöver kolla med din honom/henne, för precis som du säger så går ju inte det. Jag tolkar det som om du har matat in rätt på underlagen och anser att ditt förslag som du gjorde först stämmer och därmed tänker jag att förmodligen är det inget som bör korrigeras.

Vår rekommendation är att du tar kontakt med din redovisningskonsult som kan se helheten i din bokföring och som säkert kan förklara sina tankegångar närmare för dig.

 

Vill du läsa mer i forumet har vi ett par trådar som kanske kan vara intressanta för dig. 
Konto för avdragen skatt på utbetald ränta till närstående och Utlåning av pengar till AB

 

Ha en fin dag
//Tinna
 

Adde12
UTFORSKARE

Tack så mycket för ditt svar och bekräftande på min analys och slutsats @Tinna Gunnarsson🙂