Hej. Jag har en enskild firma där jag säljer tjänster och använder mig av Stripe för att ta betalt. När jag säljer till utlandet så anger Stripe det svenska beloppet på fakturan och jag har nu upptäckt att det SEK belopp som betalas in till mitt Stripe konto inte stämmer överens med momsbeloppet angivet på Stripe kvittot som skickas till kund.
Exempel, jag säljer för 250USD och momsen är 50USD. På kvittot som skickas till kund när betalningen skett så anger Stripe att momsen i SEK är 560,46 kr. På kontoutdraget ser jag att 2 746,23 kr betalats (även växelkursen anges).
Men när jag sedan lägger in dessa siffror i systemet så diffar det med 11,22 kr.
Om jag använder mig av Stripes moms (560,46 kr) och växelkurs (10,9849) så borde inbetalt belopp vara 2 757,44 kr.
Om jag använder mig av Stripes växelkurs för att räkna ut momsen på inbetalt belopp, så får jag det till 549,24 kr.
Eftersom jag antar att jag måste använda mig av det momsbelopp som anges på kvittot till kund, så undrar jag hur jag ska bokföra diffen så det blir rätt överallt.
Någon som vet?
Tack på förhand för svar!