Hej!
Jag köper mina varor med bankkort direkt och har bokfört dessa under Inköp mot kvitto - Inköp av varor.
Jag får ofta återbetalningar av en del summan om ex en vara är defekt.
Hur bokför jag detta? Har läst att man kan skriva in det spegelvänt. Men när en summa kommit in på kontot istället för att ha dragits finns inte samma alternativ.
Om jag väljer egen kontering - övrig insättning - vilket konto är det sen? Blir det rätt om summan är på debet eller hur ska det se ut? Visa gärna med bild, jag förstår inte var summan ska vara vice versa.
Vore toppen om jag kan bokföra detta genom att matcha händelser så jag slipper kopiera datum, summa etc då jag får in många av dessa varje månad.
OBS. detta är alltså inga fakturor. Betalning med bankkort, kvitto.
Notera att summorna inte tar ut varandra, utan det är alltid olika.
Tusen tusen tack för hjälpen
Löst! Gå till lösning.
Hej
Det är helt korrekt som du läst att man bokför det spegelvänt och du använder precis som du skriver valen övrig insättning och egen kontering. Sedan väljer du samma konto och momskonto som du använder för inköpet.
Visar med ett exempel på en återbetalning på 500 kr där 100 kr är moms och den utsprungliga kostnaden var bokförd på konto 4000 och 2641
/Joachim
Hej! Tusen tack. Betyder det att konto 4000 är equivalent till Inköp mot kvitto - Inköp av vara? Jag vet inte vilket momskonto jag använder för köpet. Jag gör som sagt bara Inköp mot kvitoo - inköp av vara.
Betalar ingen moms på mina varuköp från icke EU-land, ser inte att det är någon på mina kvitton heller. Hur ska jag bokföra dessa återbetalningar?
Har som sagt bara lagt in dem som Inköp mot kvitto -> Inköp av varor. Inget mer
Kan tyvärr inte ladda upp bild
Om du har möjlighet kanske du kan kika på mitt konto?
Det är första gången så jag är förvirrad kring allt. Tack för hjälpen
Hej
Vi kommer inte åt att se ditt konto men om det avser en återbetalning av ett inköp från ett land utanför EU så bokför du det enbart mot t ex konto 4000.
Tar konto 4000 som exempel igen.
/Joachim
Hej! Ok, tusen tack för hjälpen, då vet jag hur jag ska göra.
Ha det fint!
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.