Hej,
Jag skulle vilja ändra datumet för inbetalningen från en hel drös av kundfakturor, och jag tänkte att det enkelt skulle gå att göra genom att gå till "Kassa och händelser" och sen trycka på inbetalningen och sen trycka på "Ångra Matchning", allt det fungerar men sen så vill jag ändra datum genom att trycka på "Ändra bankhändelse" men då är datumrutan grå och den går inte att ändra?
Hur kan jag annars ändra datum på ett lätt sätt utan att skapa massor utav verifikationer, det handlar om ett hundratal inbetalningar där det har blivit fel inbetalningsdatum?
Det ser ut som på följande bild, när jag försöker ändra datum efter att ha tryckt på "Ångra matchning" och sedan på "Ändra bankhändelse":
Tacksam för hjälp! 🙂
Varför vill du ändra datum? Pengarna har ju kommit in den dag bankhändelsen är daterad!
Det är för att dem inte har gjort det, bokföringen har skett genom ett automatiskt system (tredjeparts-koppling) och det blev fel datum då det inte ännu har skett en utbetalning. Har alltså inte mottagit pengarna ännu, därav vill jag ändra datumet framöver till när dem har kommit in.
OK då förstår jag. Har du bankkoppling aktiverad? Om inte. bör du kunna göra som du skrivit, ångra matchning, sedan ta bort bankhändelsen och lägga in en ny med rätt datum och slutligen matcha mot rätt faktura. Krångligt om det är hundratals fakturor, men jag ser ingen annan utväg. Om du har bankkoppling och bankhändelsen kommit in den vägen går det uppenbarligen inte att ta bort händelsen, i så fall får du nog ta detta med supporten. Samtidigt får du fundera ut hur det ska kunna fungera framöver, såklart, så att detta problem inte upprepas.
Nej, det är ingen bankkoppling utan det är en koppling till Klarna, men det jag då alltså behöver göra är att "Ångra Matchningen" och sedan skapa en ny bankhändelse med det korrekta datumet och sedan matcha den mot rätt faktura, inte det smidigaste men det låter som att det är det enda alternativet då som du säger. Tack för hjälpen! 🙂
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.