Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Klossoteket
UTFORSKARE

Årets resultat i bokslutet skiljer sig från bokföringen

Hej!

Jag har precis fixat till bokslutet och fått med allt. Det jag märkte i slutet var att en skillnad på 2698 kr vad gäller årets resultat i bokslutet jämfört med bokföringen.

Det enda skillnaden som jag kunde komma på var att man har ett 3%-igt avdrag på varulagret, men där är avdraget bara 1813 kr, vilket gör att det sen skiljer 885 kr. Vart dessa 885 kronorna kommer ifrån vet jag ej.

Är det någon som har en tanke på vad det kan vara?

Det enda jag har gjort är ju att jag tagit siffrorna från bokföringen och fört in i bokslutet, och det finns ingen post med liknande summa - just 885 kr.

Tack på förhand!

Mvh,
Rickard
Klossoteket
5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Då vi inte kan se ditt system eller din bokföring så är det omöjligt att svara på i ett forum.

/Joachim

Hej igen!

Jag förstår. Finns det något som jag kan dela för att det ska kunna gå att lösa här i forumet, eller kommer jag behöva vända mig till Skatteverket eller något annat för att lösa det?

Tack på förhand!

Mvh,
Rickard
Klossoteket

Hej

Jag skulle säga att någon behöver kunna titta igenom din bokföring så en lokal konsult/revisor är vad jag skulle rekommendera om du inte känner någon som rär insatt i bokföring.

/Joachim

Hej igen!

Okej! Jag ska höra mig för och även dubbelkolla alla siffror.

Tack för snabba svar! 🙏

Mvh,
Rickard
Klossoteket

Hej igen!

Nu har jag kollat över siffrorna och det var i varulagersdelen som det inte riktigt stämde, så nu har jag justerat det.

Det som nu är mitt bokslutsresultat är 37 009 kr, och mitt resultat i bokföringen är 38 687,36 kr.
Skillnaden är det 3%-iga schablonavdraget i varulagrets värde, ca 1678 kr (55 929,97 kr kontra 54 252 kr).

Då stämmer allt med mitt bokslut då om detta är den enda skillnaden? Med tanke på avdraget så kan det inte bli samma som i bokföringen, eller hur? 🙂

Tack på förhand!

Mvh,
Rickard
Klossoteket