Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Återföring av nedskrivning av kapitalförsäkring

Jag har ett AB och 2018 bokförde jag en nedskrivning av en kapitalförsäkring så här:

1389 Kredit

8272 Debet

 

Kommentar: Anledningen till nedskrivningen var att värdet sjunkit (rejält) under anskaffningsvärdet. När jag läser på idag verkar 8291 vara ett lämpligare kostnadskonto men 2018 valde jag 8272 enligt ett exempel jag hittade online. 1389 är "Ackumulerade nedskrivningar av andra långfristiga fordringar" och min KF är bokförd på 1385.

 

Under 2020 hämtade sig kaptialförsäkringen och jag vill nu återföra nedskrivningen. Tyvärr hittar jag inget bra exempel på hur det görs och av den anledningen har jag följande frågor:

 

1. Återför jag värdet genom att helt enkelt vända på konteringen fr 2018? Dvs: 1389 D, 8272 K

2. Om svaret är ja på frågan ovan, kan jag byta till 8291 (som känns mer rätt) eller måste jag använda samma kostnadskonto som vid nedskrivningen?

 

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Om man redovisar enligt K2 regelverket så säger BFN rekommendationerna att man enbart bokför eventuella nedskrivningar, men aldrig om värdet ökar. I ditt fall när värdet hade sjunkit under anskaffningsvärdet, så kan det möjligtvis finnas undantag att åtminstone få återföra så att kapitalförsäkringen ökar till anskaffningsvärdet. Jag skulle dock rekommendera dig att kontakta Skatteverket eller BFN för att höra hur du skall hantera det, då rekommendationerna som sagt säger att man enbart bokför uttag, insättningar och eventuella nedskrivningar gällande redovisning enligt K2 av kapitalförsäkringar, men aldrig ökningar då de inte anses tillräckligt varande.

 

Om du får svaret att det är okej att återföra detta, så blir ditt förslag utmärkt. Det går bra att du byter bokföringskonto till 8291 istället, om du skulle vilja. 

Ha det fint!

/ Josefine 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag fick ett bra svar av BFN som hänvisade mig till deras vägledning av K2-regelverket där svaret på min fråga finns under kapitel 11. I kommentaren till punkt 11.23 står bl a:

 

"Har aktier anskaffats för 50 000 kronor och skrivits ned till 15 000 kronor får endast ett belopp som motsvarar nedskrivningen på 35 000 kronor återföras även om aktiernas värde överstiger 50 000 kronor. I annat fall är det fråga om en otillåten uppskrivning. Har aktiernas värde ökat till 40 000 kronor får endast 25 000 kronor återföras. Vid bedömning om återföring ska ske, beräknas värdet på samma sätt som vid nedskrivning"

 

Efter att ha läst exemplet ovan samt övrig text i kapitel 11 tolkar jag det som att man får skriva ner en anläggningstillgång och att man sedan kan återföra nedskrivningen upp till anskaffningsvärdet.