Hej,
Har ett litet AB som håller på med webhandel och försäljning av djurfoder. Nu har jag beställt lite reklamartiklar (visitkort mm) från en leverantör (Vistaprint) där jag EJ blivit debiterad moms när jag beställt varor. Produkterna ser ut att levereras från Nederländerna.
På beställningsbekräftelsen står Moms = 0 ( ej inkluderad i beloppet) och efter ett par dagar har jag nu fått ett separat "Momskvitto", där momsen återigen är specificerad till 0%.
Längst ned står följande:
"Customer is liable for VAT due to reverse charge". Även mitt momsreg.nr står angivet.
Hur bokför jag detta i Visma eEkonomi?
Ska detta momsrapporteras annorlunda till Skatteverket än "vanlig" försäljning/inköp?
Stort tack på förhand!
/Elisabeth
Hej Elisabeth!
Tack för din fråga. Jag tror att du kommer hitta ditt svar på din fråga i denna tråden: Inköp varor/tjänster inom EU . Där kan du läsa hur man bokför inköp tjänst inom EU med omvänd skattskyldighet och vilken momskod som används till detta. Det är viktigt att använda rätt momskod då man rapporterar en så kallad "fiktiv moms" till Skatteverket samt värdet på det inköpet man gjort. Det är det som menas med reverse charge, att köparen är skyldig att redovisa både ingående och utgående moms på inköpet.
Ha det fint, återkom om du behöver förtydligande i något steg.
/ Josefine
Stort tack!
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.