Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jan S_
MEDLEM

Återkrav korttidsstöd vid årsskiftet

Jag har fått stöd för korttidspermittering 2020 men har nu blivit ålagd att återbetala hela beloppet. Stödet är bokfört på konto 3988 "Erhållna bidrag och ersättningar personal" och påverkar därmed resultatet. Att bli återbetalningsskyldig känns allt annat än kul då omsättningen har minskat under 2020 med ca 70% pga pandemin. Att behöva skatta för stödet jag fått och dessutom ska betala tillbaka känns bedrövligt. Bör jag inte kunna bokföra återbetalningen på 2020 och därmed kvitta detta hela trots att själva utbetalningen görs nu i februari? Jag tycker återbetalningen bör kunna anses höra till 2020. Återbetalningskravet fick jag i Oktober 2020 men överklagade. Beslut på överklagan kom först nu i februari. Därav anledning till att det inte betalades tillbaka 2020.

Någon annan i samma situation? 

3 SVAR 3
CarinaEsp
CHAMPION

Du bokar återbetalningskravet 2020 och lägger det som en skuld på ett 28-konto i bokslutet. När sedan återbetalningen sker 2021 så debiterar du 28-kontot och krediterar banken.

Tack för svar! Jag tänkte så men men ville få bekräftat att det var ok. Var dock inne på att använda 2990 men 2890 kanske är mer riktigt?

Hej Jan,

Nej det spelar inte så stor roll men själv hade jag valt 2890. 

Ha en fin dag! /Tinna