Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Balansräkning är olika i programmet och nerladdad årsredovisning

Jag har gjort årsavslut för 2017 och ser att balansräkningens omslutning  i programmet eekonomi  och nerladdad årsrapport har olika belopp. Det som orsakar skillnaden är hantering av belopp på konto 2510 Skattefodran/skuld. Jag har en fodran så detta belopp är positivt i programmet och satt på tillgångsida  men i nerladdad årsrapport är det satt som en skuld ( samma belopp med minustecken) på skuldsida . Detta gör att balansomslutning är större i programmet än i årsrapporten. 
Har varit i kontakt med support och dom säger att programmet hanterar det på detta sätt och att det beter sej rätt. Men jag undrar om detta är rätt ?
Borde inte den nerladdade årsrapporten ha samma värden på balansomslutning  som i programmet ?
Kan jag använda den nerladdade årsrapporten ?
Tacksam för synpunkter !
3 SVAR 3
Ulf Jonsson
UTFORSKARE

En fordran på skatt borde ju hamna på konto 1640 (åtminstone i min värld) Underligt att inte programmet hanterar detta på ett korrekt sätt. Balansomslutningen som sådan är ju viktigt att den överensstämmer med din årsredovisning - oavsett var supporten säger 🙂
sivlai
MEDLEM

Det är ofta som det blir så här och revisorerna brukar också vilja ha det som du beskriver, så du kan lugnt använda årsrapporten.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej ClaesL,

Precis som du nämner så hanterar programmet detta på det sätt som du beskriver, det är inget som är fel utan enbart så programmet fungerar. Du kan använda dig av årsrapporten som underlag.

Återkom om du har fler funderingar!

/Fanny