Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Gunilla-57
UTFORSKARE

Behandling av kreditfaktura från leverantör

Hej!

Kan detta vara ok? 

Har fått en leverantörsfaktura som jag skickat till banken (har bankkoppling)

Några dagar senare fick jag en kreditfaktura från leverantören som jag skulle utnyttja i debet fakturan.

När jag registrerat kreditfakturan fick jag inte upp att jag kunde "exportera" denna som jag gör med

debet fakturor. Fick då till svar av supporten att om fakturadatumet på kreditfakturan varit tidigare än datumet på debet fakturan så hade det gått att skicka till banken. Men nu är det väl så att man inte kan få en kreditfaktura innan man fått en debet faktura. Nu fick jag manuellt gå in på banken och ta bort fakturan och göra om den med mellanskillnaden på debet faktura och kreditfaktura .

 

Tycker att detta verkar väldigt komplicerat och inte smidigt.

 

Mvh

//Gunilla

 

4 SVAR 4
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Gunilla!

 

Tack för din fråga. Att kreditfakturans fakturadatum ska vara tidigare än debetfakturans datum måste vara ett missförstånd så det var bra att du reagerade och hörde av dig. Den informationen är fel och jag ber om ursäkt om vi har sagt så. 

Som du säkert redan vet så kan du inte endast skicka en kreditfaktura i betalfilen till banken utan både debet- och kreditfakturan behöver skickas i samma export så kvittas de och mellanskillnaden skapar ett kvarvarande saldo. 

 

Varmt välkommen att höra av dig om du har några följdfrågor så hjälper vi dig gärna.

/Tinna

 

 

Tack Tinna för svar och information.

Man betalar ju fakturan när den kommer och sedan får man ju kreditfakturan kanske flera veckor senare, och då är det ju svårt att skicka debet fakturan och kreditfakturan samtidigt. Hur löser man detta då?

 

//Gunilla

 

Hej Gunilla!

Jag är helt med på hur du menar men vi har ingen funktion för det i programmet utan som tidigare nämnts så måste kredit- och debetfakturan skickas samtidigt till banken för att de ska fungera. Annars får du hantera det manuellt precis som du skrev. 

 

Önskar dig en fin dag

/Tinna

Tack för informationen, hoppas att det kommer att utvecklas i framtiden, så att man kan skicka kreditfaktura när man får den.

Detta borde man kanske lägga som förslag.

 

Önskar dig också en fin dag.

//Gunilla