Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ervis
MEDLEM

Betalning av momsredovisning på två olika sätt !!!

jag har konto 2650 momsredovisning som används.

Om jag har pengar att få tillbaka från skatteverket den månad från momsredovisningen men tar inte ut de och de betalas till min skattekonto.

Nästa månad kommer att jag måste betala till skatteverket efter momsredovisningen, på så sätt väljer jag att betala först med de pengar som är på skattekontot och resten från företagskonto.

Hur bokförs alla de transaktioner? 

Samt vilket konto använder ni för skattekonto i Visma?

Som exempel kan vi ta första momsredovisningen 500kr att få tillbaka och månaden efter 700kr att betala.

Tack för alla svar. 

10 SVAR 10
AnnicaL
CHAMPION

Steg 1 är att du bokför när du lämnar in momsdeklarationen till Skatteverket och då för om momsskuld D2650 K1630 om du har ett AB eller D2012 för enskild firma. 

I och med denna verifikation kan du stämma av 1630/2012 mot Skatteverkets saldo. 

När du betalar in för månad 2 i ditt exempel bokför du betalningen D1630/2012 och K1930. 

Dvs: 

1) K2650 D1630 500 kr 

2) D2650 K1630 700 kr

Saldo på 1630 är nu -200 kr

3) betalningen bokförs D1630 K1930 200 kr

Ervis
MEDLEM

Hej Annica,

Tack för svaren, men bara för att tydligt göra detta:

om vi tar först endast månad 1:

steg-1:  efter att vi har redovisad momsen i Visma och har laddat ner filen då ska vi bokföra K2650 D1630 500kr, stämmer detta?

 

steg-2: först ska vi föra om momsskulden efter vi har redovisad momsen i Visma och laddat ner filen och då blir det: D2650 K1630 700kr ?

steg-3: ska betala momsskulden till skatteverket: D1630 K1930 200kr eller hur?

Så för första månaden om vi  ska få tillbaka efetr momsredovisning är endast detta bokföringen som vi ska göra efter har laddat ner filen och lämnat in på skatteverket?

Spelar nån rolle när ska detta bokföras, vilka datum, om det bli samma med momsredovisning i Visma t.ex eller när man laddar up filen på skatteverket..?!

Tack för hjälpen.

Momsredovisningen i Visma bokförs alltid (retroaktivt) på den sista dagen i momsperioden och du gör ju inte den redovisningen förrän senare, när alla transaktioner för perioden har bokförts. Du bokför antingen per den dag du faktiskt gör momsdeklarationen hos SKV eller på förfallodagen, det spelar egentligen inte så stor roll. För att kunna stämma av saldot på 1630 mot SKVs saldo är det lämpligt att bokföra deklarationen på förfallodagen.

Om du skulle förklara liten bättre med konkret exempel. Jag bifogar en bild på andra kvartalet som har redovisad momsen och som kommer att få moms utbetald från SKV, Vilka är kommande steg och under vilka datum? Den belop som ska utbetalas från SKV ska jag ha kvar på skattekontot och nästa perioden blir det att jag ska betala några tussen lappar p.g.a har fakturerat kunder, då ska jag använda den kvarstående belopet på skattekontot samt företagskontot. 

Självklart det är 12e maj deklarations och betalningsdatumet för kvartalen.

Om du kan tydligt förklara datum för alla transaktioner.

Tack så mycket.momsredovisning 2a kvartal.jpg

Hej

1. Momsredovisningen dvs den som skall vara inne runt den 12e skall alltid bokföras på sista datumet i perioden den avser. Då du redovisar moms kvartalsvis så blir den bokföringen alltid gjort på 31/3, 30/6, 30/9 och 31/12.

2. Efter det så skall men betala in eller få momsåterbetald. Den in eller återbetalningen bokförs alltid på betaldatumet som pengarna dras eller kommer in på banken. 

3. Sist så dras det eller sätts in pengar på ert skattekonto. Den insättningen eller dragningen på skattekontot bokförs alltid på det datum som den inträffat.

I de fall man har pengar innestånde på skattekontot som täcker vad man skall betala så kan man hoppa över punkt 2

/Joachim
 

Hej Joachim,

Först tack för svaret.

Att förstå rätt så säger vi att jag har bokfört rätt momsredovisningen 31 mars och nån av dessa dagarna ska jag ladda upp filen till skatteverketb för perioden. (spellar inget rolle om det är innan den 12e maj eller hur? ), vid den punkten så behöver jag inte redovisa nånting.

Sedan ska skatteverket betala mig på skattekontot t.ex 15e maj 309 kr. 

Den 15e maj ska jag bokföra inbetalningen 2650 (309:-) K och 1630 (309kr) D. Det är allt för den perioden.

 

Sedan nästa kvartalet jag redovisar momsen enligt exemplet: 30e juni redovisar momsen;

2641                                K (400:-)

2611       D (1000:-)

2650                                K (600:-)

 

under juli skickar jag filen till skatteverket och  betalar momsen till (innan/senast 12e augusti):  

15e juli t.ex ska jag betala: 

2650 D   600:-

1630                   K 309:-

1930                   K 291:-

 

Stämmer detta eller är nånting fel i min logik? 

Tack för hjälpen.

 

 

Hej

Det ser helt korrekt ut även om själva inbetalningen och bokföringen av det som sker på skattekontot brukar göras separat. men resultatet av dina konteringar blir rätt.

/Joachim

Ervis
MEDLEM

Hej,

Jätte tacksamt om du har tid att förklara lite vilket steg på skattekonto ska bokföras separat. 

Menar du om t.ex utbetalning som jag ska göra där jag stänger av 2650 D mot 1630 K och 1930 K, kanske ska inte bokföra bankkonto på samma kontering eller hur menar du. Vill förstå som det är bättre detta steget snälla.

Tack för hela hjälpen.

Hej

Redovisningen av skatter brukar normalt sett ske i tre olika steg. Om vi tar momsen som exempel.

1. Först gör man momsredovisningen

2641 Kredit 400
2611 Debet 1000
2650 Kredit 600

2. Sedan betalar man inte hela eller delar av summan för momsen.

1930 Kredit 291

1630 Debet 291

3. Avslutningsvis så hämtar man in skattekontots transaktioner till kassa och bankhändelser och bokför det som skett på skattekontot

1630 Kredit 600
2650 Debet 600

Bifogar ett skrivet tips om hur skattekontot bör hanteras så man verkligen får bokfört allt som sker där och som dessutom förenklar bokföringen.

Bokföra händelser på skattekontot i ett aktiebolag

/Joachim

Ervis
MEDLEM

Super tack för din tid samt länken var super bra! Nu har jag allt klart 🙏