Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

JP____8
MEDLEM

Bokför inköp av datorn i olika delar (ska byggas själv) - eEkonomi

Hur bokför man en datorn som ska köpas i olika delar på olika ställe, datorn ska byggas själv.
29 SVAR 29
Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokför alla delar på samma konto efterhand som du köper. 5410 eller 1220, när hela köpet är genomfört och summan understiger 20 000 avgör du själv om du vill kostnadsföra allt på 5410 eller bokföra som inventarie och skriva av under flera år

Mikael Pettersson
JP____8
MEDLEM

Hej Mikael, tack för din snabba svar, ursäkta mig om jag låter dumt men jag fattar inte så mycket vad du menar.
Ska datorn bokföras som en helhet?
Hur bokför jag om alla kvitto är från olika leverantörer?
Ska det bokföras som en datorn? hur?
vad är skillnaden med att bokföra på konto 5410 och 1220.

hoppas du kan förklara, tack!
vad menar du med:
avgör du själv om du vill kostnadsföra allt på 5410 eller bokföra som inventarie och skriva av under flera år ?

tack Igen
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja 
genom det beskrivna sättet att bokföra - samla alla delfakturor på ett och samma konto under uppbyggnadstiden det spelar ingen roll att det är olika leverantörer(du skruvar ju ihop det till en dator - skapar du en helhet (datorn).

Om det totala inköpspriset överstiger 20 000 (exklusive moms om du är momsregistrerad) säger skatteverkets regler att du inte självklart får kostnadsföra hela beloppet på ett och samma år utan ska istället fördela investeringen över flera år om datorn har en ekonomisk livslängd(alltså i praktiken är användbar)som överstiger ett år.

I det fallet att investeringen ska fördelas på fler än ett år ska du samla hela investeringen på konto 1220 istället för på konto 5410.

Sedan är det din kunskap och erfarenhet om datorer som avgör hur lång tid den är användbar för dig i din verksamhet innan den tjänat ut ( 1 år eller flera än 1 år) och måste ersättas med en ny.

Mikael
JP____8
MEDLEM

Hej Mikael och tack igen för din snabba svar.
nu fattar jag mycket mer.
men är inte prisbasbelopet 44800 för 2017?
44800/2=22400 som ska datorn kosta som max?
om man köper skärmar till det  ( 3 st) är en annat köp eller räknas drt  också som datorn?
Hopaas du fattar vad jag menar.

tack.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jodå du har helt rätt i precisionen avseende beloppet.

Dator som för sin funktion består av flera delar som bildar en enhet - där skall alla delbelopp summeras och räknas som ett.

Har du en stund över kan du söka på inventarier på skatteverkets hemsida så ser du vad reglerna säger

Mikael
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej JP!

Det finns två olika sorters inventarier, dels de som kostnadsförs direkt och dels de inventarier som man gör avskrivningar på. De inventarier som köps in till ett pris lägre än ett halvt prisbasbelopp eller har en användningstid på tre år eller kortare ska kostnadsföras direkt. Precis som du nämner är prisbasbeloppet 44 800 år 2017. Överstiger det totala beloppet för din dator (inkl. skärmar) 22 400kr kan du således lägga in detta som inventarie i eEkonomi. Detta gör du under Bokföring - Inventarier. Du läser mer här om hur du går tillväga. 

Ha det fint!

Moa
JP____8
MEDLEM

Tack Mikael och Moa för svaret.
Nu blev situationen lite annorlunda, det blev så:
jag köpte datorn och nu vet jag (typ) vad ska man göra om datorn överstiger halva prisbasbeloppet.
frågan är detta?
hur ska jag bokföra köpet ? skärmarna till datorn köptes dic-2017 och själva datorn köptes nu i jan-2018.
hur bokför jag om skärmarna är köpt i 2017 och datorn (cpu) köpt i 2018?
pratade lite med folk och alla är osäkra om man behöver lägga datorskärmar i samma köp, visst blir det som 1 dator?? aså skärmar och cpu eller kan jag bokföra dem separat?? som 2 olika köp?

tack så mycket för hjälpen.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Delar som skapar en enhet betraktas som ett pris för hela enheten - i ditt fall spritt över 2 år.

Så jag föreslår inventariekontot för alla komponenter som ingår datorn och att du påbörjar avskrivningarna under 2017.- då finns det inget att känna sig osäker över.

Mikael
JP____8
MEDLEM

Hej igen Mikael, vad menar du med spritt i över 2 år?
men hur kan jag skriva att jag köpte datorn( CPU bara) på 2017 när jag köpte den jan 2018, blir det inga problem med datum på datorns kvitton?.
datorn + Skärmar= 1 enhet är dyrare en halva prisbasbelopp, visst ska dator skrivas på 5 år?
vad är skillnaden att skriva den på 4 år? vad är det som avgör detta??

Tack för hjälpen.
Fd medlem
Inte tillämpbar

2 år =!du beskriver felköp både 2017 och 2018.

Bokför så här:
2017
Debet 1220 köp av skärmarna
2018
Debet 1220 köp av datorn

Så menar jag

Avskrivningstiden handlar om att skriva av den under den tid den är användbar (eller ekonomisk livslängd)
Är det 4 år så skriver du av den på 4år, regeln är lite dispositiv.
När priset överstiger det halva basbeloppet får du inte göra direktavdrag men om livslängden inte är längre än 4 år så ska du inte skriva av den på 5.:)

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Förlåt jag menar delköp inte felköp
JP____8
MEDLEM

tack för dina svar Mikael, snällt av dig.
hur vet jag om livslängden på min datorn är 5 eller 4 år? den + skärmarna överstiger halva prisbasbeloppet.
Så om jag har fattat rätt, finns det inga problem om man bokför båda köp i 2 olika år, om det är samma (enhet)? blir det inte fel?.
tack igen.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det vet du genom din erfarenhet av datorer och ditt användande av just denna.

Det går bra att kontera som jag beskriver ovan - över flera år. - det blir rätt eftersom som du samlar hela tillgången på samma konto 1220.

Avskrivningen bokför du

Debet 7832

Kredit 1229

Mikael

Hej Mikael, ingen moms?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Är du momsregistrerad bokför du beloppet exkl moms på konto 1220.

Mikael
JP____8
MEDLEM

Hej Mikael, ursäkta mig att jag inte svarade innan, jag skrev men det verkar som att det inte skickades.
Jag undrar fortfarandeom det är rätt att bokföra datorn på 2017 när den köptes och kvitton visar också att det köptes januari 2018, går det endå bra att bokföra det på 2017 eller kan jag bokföra hela datorn (datorn + skärmar) på 2018, skärmarna köptes december 2017.
När jag bokför köpet ska jag bokföra hela köpet som en enhet eller ska jag bokföra skärmarna separat ( det är 2 olika leverantörer).

tack Mikael för allt din hjälp.

kan nån från Visma bekräfta att bokförings tips är korrekta?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja det är rätt att bokföra köpen som sker 2017 och 2018 på samma konto

Mikael
Cecilia Towner
APPLICATION SPECIALIST

Hej JP,

Det jag tror att Mikael menar är att det är rätt att bokföra skärmarna och datorn i sig på samma bokföringskonto (1220), däremot ska du bokföra dina delkostnader både på räkenskapsår 2017 och 2018 precis så som dina kvitton/fakturor visar.

Det tar Mikael upp i hans inlägg/svar från den 3/2 när han skriver.

Bokför så här: 
2017 
Debet 1220 köp av skärmarna 
2018 
Debet 1220 köp av datorn 

Han har även helt rätt när han skriver att inköpen ska räknas och bokföras som en helhet.
Läser man i boken Redovisa Rätt 2018 skriver de, Inventarier som har ett naturligt samband ska bedömas gemensamt. Vid köp av inventarier som utgör led i en större inventarieinvestering ska bedömningen göras utifrån inventariernas sammanlagda anskaffningsvärde.

Vill du ha ytterligare bekräftelse på att det är okej att göra så här hade jag rekommenderat dig att ta kontakt med Skatteverket eller kolla med en revisor.

Vill du ha hjälp att hitta en redovisningsbyrå kan du göra det här.


/Cecilia
JP____8
MEDLEM

Hej Cecilia och Mikael och tack för svaret.
Nu vet jag lite mer hur jag ska bokföra dator, nu blev situationen lite speciellt för att göra det lite mer komplicerat

Vet inte vad som hände men gick inte ut allt jag skrev.
Nu försökerjag igen.

För att göra saken lite mer komplicerat betalningen gick ut från min privata konto på fakturan som jag missade betala