Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Bokför inköp av datorn i olika delar (ska byggas själv) - eEkonomi

Hur bokför man en datorn som ska köpas i olika delar på olika ställe, datorn ska byggas själv.
29 SVAR 29
Highlighted

Re: Bokför inköp av datorn i olika delar (ska byggas själv) - eEkonomi

Bokför alla delar på samma konto efterhand som du köper. 5410 eller 1220, när hela köpet är genomfört och summan understiger 20 000 avgör du själv om du vill kostnadsföra allt på 5410 eller bokföra som inventarie och skriva av under flera år

Mikael Pettersson
NY MEDLEM

Re: Bokför inköp av datorn i olika delar (ska byggas själv) - eEkonomi

Hej Mikael, tack för din snabba svar, ursäkta mig om jag låter dumt men jag fattar inte så mycket vad du menar.
Ska datorn bokföras som en helhet?
Hur bokför jag om alla kvitto är från olika leverantörer?
Ska det bokföras som en datorn? hur?
vad är skillnaden med att bokföra på konto 5410 och 1220.

hoppas du kan förklara, tack!
vad menar du med:
avgör du själv om du vill kostnadsföra allt på 5410 eller bokföra som inventarie och skriva av under flera år ?

tack Igen
Highlighted

Re: Bokför inköp av datorn i olika delar (ska byggas själv) - eEkonomi

Ja 
genom det beskrivna sättet att bokföra - samla alla delfakturor på ett och samma konto under uppbyggnadstiden det spelar ingen roll att det är olika leverantörer(du skruvar ju ihop det till en dator - skapar du en helhet (datorn).

Om det totala inköpspriset överstiger 20 000 (exklusive moms om du är momsregistrerad) säger skatteverkets regler att du inte självklart får kostnadsföra hela beloppet på ett och samma år utan ska istället fördela investeringen över flera år om datorn har en ekonomisk livslängd(alltså i praktiken är användbar)som överstiger ett år.

I det fallet att investeringen ska fördelas på fler än ett år ska du samla hela investeringen på konto 1220 istället för på konto 5410.

Sedan är det din kunskap och erfarenhet om datorer som avgör hur lång tid den är användbar för dig i din verksamhet innan den tjänat ut ( 1 år eller flera än 1 år) och måste ersättas med en ny.

Mikael
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Bokför inköp av datorn i olika delar (ska byggas själv) - eEkonomi

Hej Mikael och tack igen för din snabba svar.
nu fattar jag mycket mer.
men är inte prisbasbelopet 44800 för 2017?
44800/2=22400 som ska datorn kosta som max?
om man köper skärmar till det  ( 3 st) är en annat köp eller räknas drt  också som datorn?
Hopaas du fattar vad jag menar.

tack.
Highlighted

Re: Bokför inköp av datorn i olika delar (ska byggas själv) - eEkonomi

Jodå du har helt rätt i precisionen avseende beloppet.

Dator som för sin funktion består av flera delar som bildar en enhet - där skall alla delbelopp summeras och räknas som ett.

Har du en stund över kan du söka på inventarier på skatteverkets hemsida så ser du vad reglerna säger

Mikael
Highlighted
CONTENT PRODUCER

Re: Bokför inköp av datorn i olika delar (ska byggas själv) - eEkonomi

Hej JP!

Det finns två olika sorters inventarier, dels de som kostnadsförs direkt och dels de inventarier som man gör avskrivningar på. De inventarier som köps in till ett pris lägre än ett halvt prisbasbelopp eller har en användningstid på tre år eller kortare ska kostnadsföras direkt. Precis som du nämner är prisbasbeloppet 44 800 år 2017. Överstiger det totala beloppet för din dator (inkl. skärmar) 22 400kr kan du således lägga in detta som inventarie i eEkonomi. Detta gör du under Bokföring - Inventarier. Du läser mer här om hur du går tillväga. 

Ha det fint!

Moa
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Bokför inköp av datorn i olika delar (ska byggas själv) - eEkonomi

Tack Mikael och Moa för svaret.
Nu blev situationen lite annorlunda, det blev så:
jag köpte datorn och nu vet jag (typ) vad ska man göra om datorn överstiger halva prisbasbeloppet.
frågan är detta?
hur ska jag bokföra köpet ? skärmarna till datorn köptes dic-2017 och själva datorn köptes nu i jan-2018.
hur bokför jag om skärmarna är köpt i 2017 och datorn (cpu) köpt i 2018?
pratade lite med folk och alla är osäkra om man behöver lägga datorskärmar i samma köp, visst blir det som 1 dator?? aså skärmar och cpu eller kan jag bokföra dem separat?? som 2 olika köp?

tack så mycket för hjälpen.
Highlighted

Re: Bokför inköp av datorn i olika delar (ska byggas själv) - eEkonomi

Delar som skapar en enhet betraktas som ett pris för hela enheten - i ditt fall spritt över 2 år.

Så jag föreslår inventariekontot för alla komponenter som ingår datorn och att du påbörjar avskrivningarna under 2017.- då finns det inget att känna sig osäker över.

Mikael
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Bokför inköp av datorn i olika delar (ska byggas själv) - eEkonomi

Hej igen Mikael, vad menar du med spritt i över 2 år?
men hur kan jag skriva att jag köpte datorn( CPU bara) på 2017 när jag köpte den jan 2018, blir det inga problem med datum på datorns kvitton?.
datorn + Skärmar= 1 enhet är dyrare en halva prisbasbelopp, visst ska dator skrivas på 5 år?
vad är skillnaden att skriva den på 4 år? vad är det som avgör detta??

Tack för hjälpen.