Hej JP,
Det jag tror att Mikael menar är att det är rätt att bokföra skärmarna och datorn i sig på samma bokföringskonto (1220), däremot ska du bokföra dina delkostnader både på räkenskapsår 2017 och 2018 precis så som dina kvitton/fakturor visar.
Det tar Mikael upp i hans inlägg/svar från den 3/2 när han skriver.
Bokför så här:
2017
Debet 1220 köp av skärmarna
2018
Debet 1220 köp av datorn
Han har även helt rätt när han skriver att inköpen ska räknas och bokföras som en helhet.
Läser man i boken Redovisa Rätt 2018 skriver de, Inventarier som har ett naturligt samband ska bedömas gemensamt. Vid köp av inventarier som utgör led i en större inventarieinvestering ska bedömningen göras utifrån inventariernas sammanlagda anskaffningsvärde.
Vill du ha ytterligare bekräftelse på att det är okej att göra så här hade jag rekommenderat dig att ta kontakt med Skatteverket eller kolla med en revisor.
Vill du ha hjälp att hitta en redovisningsbyrå kan du göra det
här.
/Cecilia