2017-12-16
15:36
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2017-12-16
15:36
Bokför inköp av datorn i olika delar (ska byggas själv) - eEkonomi
Hur bokför man en datorn som ska köpas i olika delar på olika ställe, datorn ska byggas själv.
Svara
29 SVAR 29
2018-02-22
15:54
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2018-02-22
15:54
Då krediterar du konto 2018 egen insättning istället för 1930 Bankkonto
Resten av konteringen påverkas inte
Mikael
Resten av konteringen påverkas inte
Mikael
Svara
2018-02-22
17:26
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2018-02-22
17:26
Hej Mikael och tack för svaret. jag undrar bara om påminnelse avgift? ska man bokföra hela summan på samma konto (datorn + påminnelse avgift )
Allt ligger i samma faktura.
tack
Allt ligger i samma faktura.
tack
2018-02-22
18:08
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2018-02-22
18:08
PÅminnelseavgiften kan du använda konto 6062 till
Mikael
Mikael
Svara
2018-02-22
18:34
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2018-02-22
18:34
Hej Mikael, kanske låter lite dum detta men skulle du snälla visa mig med konto nummer och exempel hur man bokför allt detta, nu blev det massor och jag blev lite förvirrad,
Angående konto 6062 är det inte kontot som används bara för bokföring av inkasso avgifter?
Kan man bokföra påminnelse avgifter där med?
Tack Igen.
Angående konto 6062 är det inte kontot som används bara för bokföring av inkasso avgifter?
Kan man bokföra påminnelse avgifter där med?
Tack Igen.
Svara
2018-02-22
18:43
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2018-02-22
18:43
Jag har också tänk att köpa en skrivbord, blir det samma enhet?? eller hur ska man tänka? ska man summera det med datorn? (man använder det tillsammans). Om jag skulle köpa en skrivare blir det som samma enhet, skrivaren funkar utan datorn osv.)
det känns som om man tänker så då blir allt som man köper kopplad.
tack
det känns som om man tänker så då blir allt som man köper kopplad.
tack

Fd medlem
Inte tillämpbar
2018-03-02
14:25
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2018-03-02
14:25
Hej Jp!
Du tänkte köpa ett skrivbord också, där kommer kontorsmöbler/kontorsinredning in i bilden. Enligt Redovisa Rätt hanteras dessa så att om de inte omsätts i verksamheten räknas de till anläggninsgstillgångar och bokförs som inventarier. Korttidsinventarier/eller av mindre värde kan bokföras som kostnad direkt.
Så det är lite samma hantering som det skrevs om tidigare 🙂
Även här kan man använda kontogrupp 12 för inventarier, 54 för förbrukningsinventarier och 40 för inköpet av varorna/materialet.
Ha det gott!
/Sofia
Du tänkte köpa ett skrivbord också, där kommer kontorsmöbler/kontorsinredning in i bilden. Enligt Redovisa Rätt hanteras dessa så att om de inte omsätts i verksamheten räknas de till anläggninsgstillgångar och bokförs som inventarier. Korttidsinventarier/eller av mindre värde kan bokföras som kostnad direkt.
Så det är lite samma hantering som det skrevs om tidigare 🙂
Även här kan man använda kontogrupp 12 för inventarier, 54 för förbrukningsinventarier och 40 för inköpet av varorna/materialet.
Ha det gott!
/Sofia
2018-04-14
15:17
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2018-04-14
15:17
Skulle du kunna hjälpa mig Sofia?
Tack
Tack
2018-03-03
03:14
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2018-03-03
03:14
Hej Sofia.
Tack för hjälpen.
vad menar du med (hanteras dessa så att om de inte omsätts i verksamheten)
Ja, jag har beställd ett skibord ifrån Portugal, för skrivbordet betalar jag också frakt.
Snälla skulle du kunna hjälpa mig med en bokförings exempel med konton som används, hur ska jag bokföra detta?
Ingår frakten i samma totalpris, hur bokför köpet ifrån utlandet men ifrån EU.
Tack i förhand.
Vänliga hälsningar
Jhon
Tack för hjälpen.
vad menar du med (hanteras dessa så att om de inte omsätts i verksamheten)
Ja, jag har beställd ett skibord ifrån Portugal, för skrivbordet betalar jag också frakt.
Snälla skulle du kunna hjälpa mig med en bokförings exempel med konton som används, hur ska jag bokföra detta?
Ingår frakten i samma totalpris, hur bokför köpet ifrån utlandet men ifrån EU.
Tack i förhand.
Vänliga hälsningar
Jhon
2018-04-23
07:41
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2018-04-23
07:41
Hej!
Hur skrivbordet ska bokföras beror helt och hållet på priset, dvs om det över eller under ett halvt prisbasbelopp. I tråden Konton vid tjänste- och varuinköp inom och utanför EU visar min kollega Anna exempel med belopp om du funderar över hur momsen ska bokföras. Nedan har jag skrivit ut vilka konton som du kan använda.
Över ett halvt prisbasbelopp
2440/1930 kredit (beror på om du har fått en faktura på skrivbordet eller om du har betalat det direkt)
1221 debet
2614 kredit
2645 kredit
Under ett halvt prisbasbelopp
2440/1930 kredit (beror på om du har fått en faktura på skrivbordet eller om du har betalat det direkt)
5410 debet
2614 kredit
2645 kredit
Oavsett om det är ett halvt prisbasbelopp eller inte så behöver du efter att du bokfört fakturan eller inköpet gå in och ändra momskod på inköpet. Eftersom du har gjort ett inköp från ett annat EU-land så måste inte bara momsen, utan även inköpet tas med på momsrapporten. Gå in på verifikationen under Bokföring - Verifikationer, öppna verifikationen och lägg till momskod 20 på kontot för själva inköpet, dvs 1221 eller 5410.
Hur skrivbordet ska bokföras beror helt och hållet på priset, dvs om det över eller under ett halvt prisbasbelopp. I tråden Konton vid tjänste- och varuinköp inom och utanför EU visar min kollega Anna exempel med belopp om du funderar över hur momsen ska bokföras. Nedan har jag skrivit ut vilka konton som du kan använda.
Över ett halvt prisbasbelopp
2440/1930 kredit (beror på om du har fått en faktura på skrivbordet eller om du har betalat det direkt)
1221 debet
2614 kredit
2645 kredit
Under ett halvt prisbasbelopp
2440/1930 kredit (beror på om du har fått en faktura på skrivbordet eller om du har betalat det direkt)
5410 debet
2614 kredit
2645 kredit
Oavsett om det är ett halvt prisbasbelopp eller inte så behöver du efter att du bokfört fakturan eller inköpet gå in och ändra momskod på inköpet. Eftersom du har gjort ett inköp från ett annat EU-land så måste inte bara momsen, utan även inköpet tas med på momsrapporten. Gå in på verifikationen under Bokföring - Verifikationer, öppna verifikationen och lägg till momskod 20 på kontot för själva inköpet, dvs 1221 eller 5410.
