Hej!
Hur skrivbordet ska bokföras beror helt och hållet på priset, dvs om det över eller under ett halvt prisbasbelopp. I tråden
Konton vid tjänste- och varuinköp inom och utanför EU visar min kollega Anna exempel med belopp om du funderar över hur momsen ska bokföras. Nedan har jag skrivit ut vilka konton som du kan använda.
Över ett halvt prisbasbelopp
2440/1930 kredit (beror på om du har fått en faktura på skrivbordet eller om du har betalat det direkt)
1221 debet
2614 kredit
2645 kredit
Under ett halvt prisbasbelopp 2440/1930 kredit (beror på om du har fått en faktura på skrivbordet eller om du har betalat det direkt)
5410 debet
2614 kredit
2645 kredit
Oavsett om det är ett halvt prisbasbelopp eller inte så behöver du efter att du bokfört fakturan eller inköpet gå in och ändra momskod på inköpet. Eftersom du har gjort ett inköp från ett annat EU-land så måste inte bara momsen, utan även inköpet tas med på momsrapporten. Gå in på verifikationen under
Bokföring - Verifikationer, öppna verifikationen och lägg till momskod 20 på kontot för själva inköpet, dvs 1221 eller 5410.