Hösten 2019 utförde jag ett arbete med ROT-avdrag (Inga problem så långt). Sommaren 2020 fick kunden sedan besked att hans ansökan om solcellsbidrag gått genom, men för att han skulle få ut det måste först ROT-avdraget betalas tillbaka. Här måste jag gjort något fel, då jag just insett att jag har fel saldo på konto 1630/Skattekonto. (Eventuellt konto 3044/Försäljning momsfri tjänst med).
Kunden fick 14340kr i ROT-avdrag. Skatteverket tog 121kr i ränta, så jag fick betala dem 14461kr när jag betalade tillbaka det till dem. Men det visste jag inte när jag skickade fakturan till kunden, så den smällen får jag ta.
Jag bokför med Visma eEkonomi Smart. Så här bokförde jag de olika transaktionerna för återbetalningen:
1. Ny faktura till kund för "återbetalning ROT-avdrag", belopp 14340kr. Konton: Kredit 3044 / Debet 1510.
2. Kunden betalar fakturan. Konton: Kredit 1510 / Debet 1930.
3. Jag betalar 14461kr till skatteverket. Konton: Kredit 1930 / Debet 1630.
Jag har kollat alla inblandade bokföringskonton, och allt stämmer förutom att jag nu har 14461kr för mycket på konto 1630. Det är säkert, drar jag bort det beloppet stämmer det på öret med faktiskt behållning på skattekontot hos skatteverket. Dessutom är saldot på konto 3440 nu -14340kr. Om det är fel eller inte vet jag inte. Osäker på hur det används. Jag valde det eftersom det var det enda jag hittade som inte resulterade i att det blev ett momsbelopp också när jag gjorde fakturan till kunden för återbetalningen.
Har jag tänkt principiellt fel när jag bokförde detta eller bara missat ett steg?
Hur gör jag bäst för att rätta till saldot på konto 1630 utan att det blir fel på något annat konto?
Är det ok med saldot på konto 3440, eller borde det nollas mot något annat konto?
Hur ska jag bokföra de 121kr ränta som jag betalade till skatteverket?
Mvh / Mikael
Löst! Gå till lösning.
Hej
Om jag förstått rätt så ska inte kravet på återbetalning faktureras som ny omsättning utan bara förmedlats in till skatteverket.
ROT avdrag och utbetalningar hanteras normalt sett inte på skattekontot så kontering på konto 1630 ska inte göras.
Den enkla lösningen är att debitera 3440 och kreditera 1630 med beloppet 14 340 kr. Detta kan du kanske göra med en korrigeringsverifikation i punkt 3.
Räntebeloppet är lite klurigare. Hade det varit kostnadsränta på skattekontot så hade konteringen blivit 8423 (ej avdragsgill) men nu är jag osäker då det gäller ett ROT-avdrag. Kanske är beloppet så litet att du kan leva med att det inte blir avdragsgillt och då kör du med 8423.
MVH
RoffaK
Tack!
Nu stämmer alla inblandade konton. Och, ja - att missa avdrag för den lilla räntan kan jag leva med 🙂
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.