Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra auktionsinköp med slagavgift och köparprovision

AUKTIONSINKÖP Hej, Jag undrar om det är någon som kan tala om för mig hur jag skall bokföra inköpta varor som jag köpt in på en auktion. Ex: Totalbelopp 5.273kr varav moms 199kr. Klubbat belopp 4.200, Köparprovision 945kr, Slagavgift 50kr och kontokortsavgift 78 kr. Jag vet att det är momsfritt inköp på klubbat belopp 4.200kr och att momsen beräknas på beloppet 945+50=995kr. Men nu gäller det ju att välja rätt inköpskonto och koppla den rätta momskoden till detta konto för annars så blir det ju fel i tillhörande momsrapport. Hur skall jag få ordning på detta.

8 SVAR 8
Thomas51
CHAMPION

Du kan boka allt på ditt konto för varuinköp, det ska inte vara någon momskod på kostnadskonton.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Artikel Exkl. moms Moms (25,00 %) Inkl. moms

1255488. GRAMMOFON och ca 92 STENKAKOR, Victorla VV-IX, "Victor Talking Machine Company", USA, 1906.2 709 SEK0 SEK2 709 SEK
Slagavgift64 SEK16 SEK80 SEK
Köparprovision (18,00 % exkl. moms)487,62 SEK121,91 SEK609,53 SEK
Totalt artiklar3 260,62 SEK137,91 SEK3 398,53 SEK
Avrundning  0,47 SEK
Summa faktura  3 399 SEK
Redan betalat3 399 SEK

 

Jag har fått ovanstående faktura från ett auktionsverk.
Jag förstår inte hur jag bokför alla de olika posterna?

Blir detta i en och samma verifikation?

Hej TiscEk,

 

Jag tycker det är rörigt att förstå vad du har skrivit och du behöver specificera detta så ska vi försöka hjälpa dig sedan. Skriv gärna och berätta om det är något du kommer sälja vidare osv. 

 

Välkommen tillbaka! 

 

/Tinna

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

På mina skärmar är det inte rörigt.

Posterna är från vänster till höger som det står:

Summa ekl. moms, moms,  summa inkl. moms.

 

Jag har alltså köpt denna vara (grammofon från  auktionsfirma) och ska inte sälja vidare. Det är en inventarie i mitt eventföretag.

 

 

@Fd medlem 

 

Jag slog ihop din tråd med en liknande i samma ämne. 

 

Det jag har läst om inventarier är det vanligt att man kostnadsför detta direkt i och med att kostnaden inte är så hög. 

 

Har du fler frågor eller funderingar så tveka inte på att kontakta oss igen. 

 

/Tinna

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fast jag förstår inte, du får nog vara övertydlig med mig.

Hur bokför jag detta? Alltså slagavgift, köparprovision och så vidare. 

@Fd medlem 

 

Jag tänker mig att du bokför detta som ett helt vanligt inköp, dvs. krediterar ditt 19xx-konto med summan 3399 kr. Den ingående momsen (25% står det högst upp vid din tabell) 137,91 kr lägger du in i debet och resten dvs. 3261,09 kr lägger du i debet på ett kostnadskonto i kontoklass 4 eller 5. 

 

Önskar dig en fin dag!

/Tinna

 

 

Godmorgon,

 

I vårt verktyg tolkades tabellen helt fel och bildade en enda lång oläslig rad. När jag tittade på det hemifrån ser jag din fina tabell och vi kommer svara dig under dagen!

 

Vi hörs snart!

 

/Tinna