Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Joel__7
MEDLEM

Bokföra bankhändelse importerad från bank på registreringsdatum

Jag driver ett AB med mig själv som ensam anställd och brukar ta ut sista lönen i god tid före nyår. Pga diverse olyckliga omständigheter dröjde detta till den 31/12 i år, vilket jag hoppades skulle gå att bokföra på aktuellt år ändå.

 

Jag har Visma eEkonomi Smart med bankintegration som - förstås - lagt bankhändelsen nästa bankdag, den 2/1. Transaktionsinformationen i banken visar dock registreringen den 31/12. Hur kan jag få över den till rätt år, eller är jag körd?

4 SVAR 4

Jag tipsar dig om att göra en lön i december i lönedelen i eEkonomi och sen matcha den mot löneutbetalningen i januari. Då hamnar lönen som en skuld i bokslutet på konto 2910 som då regleras på nya året.

 

Mvh

Lovisa

 

 

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Tack för snabbt svar, Lovisa! Jag tecknar ogärna ett nytt abonnemang för att göra en korrigering, men om det lönemodulen gör är att skapa en skuldverifikation på 2910 borde jag alltså kunna göra detsamma manuellt? Det skulle ju absolut lösa saken.

 

Jag har googlat lite på hur jag ska göra och skulle uppskatta hjälp med det då inget jag hittar matchar mitt scenario riktigt. Normalt bokför jag lön som

 

1930 Företagskonto Utbetalt belopp (K)
2710 Personalskatt Åsidosatt skatt (K)
7220 Löner till företagsledareSumma av ovan rader (D) 

 

Jag förstår att jag ska använda konto 2910, men jag förstår inte helt hur jag bokför vare sig verifikationen den 31/12 för upplupen lön, eller verifikationen med kassahändelsen den 2/1 när beloppet drogs från bankkontot.

@Joel__7 Om du vill bokföra detta på 2019 så byter du egentligen bara ut 1930 mot konto 2910. Du krediterar alltså 2910 mot dina lönekonton.

När sen utbetalningen görs 2020 matchar du 1930 (bankkonto) mot 2910 och bokar på så sätt bort skulden.

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

Ah, makes sense. Tack Anna!