Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

evilaid
MEDLEM

Starta holdingbolag, göra befintligt AB till dotterbolag samt ytterligare dotterbolag

Hej,

 

Jag är på väg att skapa en mindre bolagsstruktur, idag har jag befintligt ab (A), här bedrivs verksamhet och ska fortsätta så. 

Nu vill jag start ytterligare ett AB (B) där en annan typ av verksamhet ska bedrivas.

 

 

Tanken är nu att bolag A och B ska äga av ett holding bolag, behöver alltså skapa holdingbolaget (H) samt dotterbolag B.. 

Jag är 100% ägare i bolag A, inga andra ägare kommer finnas med.

 

1. Kan jag start bolag B först och sedan holdingbolag H eller kan jag starta upp båda samtidigt?

2. Bolag B registrerar jag som ett vanligt AB med mig själv som 100% ägare

3. registrerar jag Bolag H som ett vanligt bolag först?

4. Hur överlåter jag mina ägande i båda dotterbolagen A och B till holdingbolaget? Några formella papper osv?

5. Måste det vara en köpeskilling när dotterbolagen överlåts till holdingbolaget? Holdingbolaget kommer ju bara ha kapitalet 25k (året regler)?

I nuvarande AB har jag EK 50k, tänkte minska det till 25K och använda som EK i nya dotterbolaget, hur gör jag den minskning av EK i befintligt AB?

 

All hjälp är tasksam 🙂

 

Med vänlig hälsning,

 

1 SVAR 1
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Till såna här upplägg så är det väldigt bra att ta hjälp av sakkunniga för att inte missa något, men här kommer några tips.

 

1. Starta Holdingbolaget

2. Starta det nya bolaget med Holdingbolaget som 100 % ägare

3. Överlåtelse av ditt nuvarande AB till Holdingbolaget. 

 

När det gäller punkt 3 så gissar jag att det är viktigt med ordentliga avtal. När det gäller köpeskillingen för aktierna så är det viktigt att ha koll på hur din K10:a ser ut.

 

Så; mitt förslag är att du kontaktar en revisor som hjälper dig med upplägget.

 

Lycka till!

//Carina