Hej!
Jag har sökt och sökt men inte hittat lösningen på mitt problem.
Jag har Enskild Firma, bokför med kontantmetoden och redovisar moms en gång per år.
Bokslutet 2016 anlitade jag en redovisningskonsult. Jag hade två fakturor som jag inte fått betalt för, en försäljning 6% moms och en försäljning 25% moms. Redovisningskonsulten bokade detta på 1790 - Upplupna intäkter i årsbokslutet, och intäkterna redovisades i 2016 års resultat.
Jag fick betalt för dessa fakturor i januari 2017. Då bokade jag:
1930 - Debet, 34 125:-
2611 - Kredit, 6 825:-
1790 - Kredit, 27 300:-
Jag bytte till Visma under 2017, så dessa fakturor behöver bokföras manuellt och jag kan inte nyttja några automatiska funktioner 😞
Nu när jag skall lämna in momsrapporten rapporterar den en avvikelse, då det inte finns någon matchande försäljning för utgående momsen på dessa verifikationer.
Hur gör jag nu?
Jag kan ju inte boka inbetalningen på ett försäljningskonto då intäkten redan är redovisad under 2016?
Samtidigt har jag förstått att jag ska ta upp och betala momsen under det år jag får inbetalningen, dvs 2017?
Har jag bokat fel när jag krediterade 1790?
PS
Jag börjar misstänka att redovisningskonsulten gjorde fel när den valde 1790, det borde varit kundfordran eftersom jag faktiskt hade skickat fakturorna vid årsskiftet. Men kan/bör man ändra bokslut i efterhand? Resultatet 2016 blir ändå detsamma, och bokföringen för 2016 är ju låst för länge sedan.