Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

dunborg
MEDLEM

Bokföra delade inventarier (privat/EF)

Hej!

jag har flera inventarier jag delar mellan mig själv privat och företaget (EF). Exempelvis Telefon med abonnemang och dator.

nu vill jag göra avdrag för den andelen av kostnaden för inventarier som jag använder inom min verksamhet.


Jag tänker att jag bokför det som vanligt som inventarie eller abonnemangskostnad med bifogad privatfaktura där kostnaden för verksamheten är reducerad till en skälig andel, 50% respektive 20% motsvarande användningen.

Är de rätt tänkt?

4 SVAR 4
Pamela J
MODERATOR

Hej dunborg,

 

Välkommen till forumet!

 

Då reglerna kring detta är lite "luddiga" skulle jag rekommendera dig att kontakta Skatteverket (skriftligt) för att få ett korrekt svar på vad som gäller i ditt fall. 

Den del som eventuellt får tas upp i företaget bokförs på lämpligt kostnadskonto och den del som inte får tas upp i företaget bokförs som eget uttag (om det betalas från företagets konto). Om du betalar från privatkonto och får godkänt att göra avdrag bokförs det som en egen insättning och mot lämpligt kostnadskonto. 

 

Ha en fin dag!

Pamela

 

Rent skattemässigt så är det svårt att "dela" på kostnader mellan privat och företag. Är det en inventarie så kan den oftast bara ha en ägare och behövs den då i företaget så blir det företagets i sin helhet. Den privata användningen blir en förmån. 

Är det löpande kostnader, t.ex. telefon, el,  m.m. så gäller faktiska kostnader, inga schabloner eller uppskattningar.  Företagsägd bil, då gäller skatteverkets schablonvärden. Privat körning och bränsleförmån, faktiskt förbrukning. 

Men, just när det gäller telefon och/eller dator så brukar man inte ta upp någon förmån. Det går ju inte att mäta det privata brukandet så dom flesta (alla) bokför alla kostnader i firman..... rätt eller fel, men så är det... Lycka till!

dunborg
MEDLEM

Hej!

Med hänsyn till skrivelsen från Skatteverkets avdragslexikon; https://www.skatteverket.se/foretag/skatterochavdrag/avdragforforetag/avdragslexikonforetag.4.368419...

 

Så finns det möjlighet att göra avdrag för viss användning.

Frågan är mer hur jag konterar avdraget. 

Ah... Den texten är det nog inte många som följer.  Den är ju dessutom inte uppdaterad, dock så gäller den ju fortfarande. Om man klickar vidare i din länk så hamnar man i den rättsliga vägledningen som förklarar lite mer. 

Dom skriver då så här som ett exempel: "För en dator med en ekonomisk livslängd om fyra år och där utgiften för dator och tillbehör inklusive mervärdesskatt uppgår till 10 000 kr bör hälften av utgiften fördelas ut över perioden för nyttjandet med 1 250 kr per år. Den privata användningen varje år motsvaras därmed av halva utgiften exklusive mervärdesskatten (1 000 kr) med tillägg för den del av mervärdesskatten som inte dragits av och som belöper på den privata användningen (250 kr/år). Uttagsbeskattning bör ske årligen med 1 250 kr. Detta innebär att marknadsvärdet respektive år får anses motsvara hälften av en fjärdedel av utgiften inklusive mervärdesskatt". 

Rent bokföringsmässigt så skall du då boka detta som en uttagsbeskattad förmån och dessutom redovisa moms på det hela. Ett enklare upplägg är ju att man vid inköpet bara kostnadsför halva inköpet och halva momsen. Resterande bokförs som eget uttag. Enklare rent bokföringsmässigt och att föredra. När det gäller telefonkostnader och/eller elkostnad på t.ex. jordbruk så brukar vi göra på samma sätt. Vi kostnadsför den del av betalningen som beräknas gå i företaget, lyfter momsen på den delen och resten blir eget uttag. Så det är nog mitt tips/förslag till hur du enklast bokför en sådan här sak. Lycka till!