Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Shauto
MEDLEM

Bokföra delbetalning för inköp av kameraobjektiv

Hej!

 

Har sökt i forumet men blir ändå inte riktigt klok på hur jag ska bokföra eftersom jag ser i svaren att anges olika konton och så blir jag osäker.

 

Har köpt ett objektiv till en kamera för 16 000 kr inkl. moms och valt att delbetala det på 12 månader.

Vill veta vilka konton köpet ska konteras på och sedan hur varje delbetalning ska konteras.

 

Tacksam för hjälp!

3 SVAR 3
CarinaEsp
CHAMPION

Som jag tolkar det så har du köpt ett objektiv på avbetalning. I samband med köpet så får du då en tillgång i form av objektivet samt en skuld (avbetalningskontraktet).

Under förutsättning att du bedriver momspliktig verksamhet och därmed har avdragsrätt för momsen så är mitt förslag på bokning följande:

D 1220  12 800

D 2641    3 200

K 2411  16 000  (Kortfristiga lån från kreditinstitut)

Har du gjort en delbetalning i samband med köpet så får du minska konto 2411 med motsvarande belopp och då kreditera motsvarande belopp på det konto du betalat ifrån, t ex 1930. Är det några uppläggningskostnader?

 

När du sedan betalar så får du boka av amorteringen i debet på 2411, troligtvis får du en räntekostnad som bokas i debet på ett konto i grupp 84 och kredit mot det konto du betalar ifrån, vanligtvis 1930.

 

Enligt förenklingsregler som finns så kan du välja att inte lägga upp kameraobjektivet som en inventarie, i så fall så byter du ut konto 1220 mot konto 5410 och tar hela beloppet som en kostnad direkt i resultaträkningen.

 

Hej! Tack för svar.

 

Ja, jag driver en momspliktig, enskild verksamhet.

 

Jag ser nu att det finns både uppläggningsavgift, administrativ avgift och ränta på första delbetalningsfakturan.

 

Om jag fattat det rätt så konteras all moms på 2641 när jag lägger upp lånet i Visma eEkonomi, visst?

Efterföljande delbetalningsfakturor behöver jag inte dra av moms för, korrekt?

Uppläggningsavgift och administrativ avgift är ju en kostnad för avbetalningskontraktet. Tycker därför att du kan lägga det på samma konto som räntan.

 

Du konterar all moms på 2641 i samband med att du gör inköpet och bokar upp skulden. När du sen får avierna på delbetalningarna så är det ju endast ränta och amortering. Får du med en aviseringskostnad så lägger du den på samma konto som räntan.