Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Registrera inköp av varor utanför EU

Hej!

 

har en fundering, om jag köper in varor från till exempel Kina (utanför EU)

och skall registrera den posten i Visma Enskild firma.

 

om jag väljer inköp av varor under utbetalning, sen under det så för jag in belopp 

samt kryssar i inköp från land utanför EUm fyller då i den beräknade momsen på 25% av totala varuvärdet.

måste jag efter det också registrera momsen på importen enskilt i programmet nånstans eller sköter programmet det automatiskt?

 

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

 

Lite trött så här på kvällskvisten men min fråga är egentligen denna:

 

Blir det rätt om jag redovisar som jag skrev i föregående inlägg? detta är enligt mallen som finns för enskild firma visma handel med varor från land utanför EU.

 

i momsrapporten blir det då följande:

i Ruta 50 redovisas beskattningsunderlaget (inköpsvärde)

i ruta 60 redovisas utgående moms 25%

och i ruta 48 redovisas ingående moms

 

Summa summarum blir då att om jag till exempel handlar för summan 1000:-  med 25% så

adderas 1000:- till ruta 50, 250:- adderas till ruta 60 och samma summa adderas till ruta 48 ingående moms.

 

Är detta korrekt redovisat i Visma Enskild firma programmet?

 

Hej Danne,
 

Vi har inte längre möjlighet att besvara frågor som rör programmet Visma Enskild Firma i forumet. 

 

Kunde inte låta bli att leta lite och hittade länken Inköp av varor från land utanför EU som jag hoppas och tror kan hjälpa dig. 

 

Om du framöver har frågor gällande Visma Enskild Firma är du varmt välkommen att kontakta supporten via chatt eller telefon. 

 

/Tinna

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! okej tråkigt då man betalar för ett program som inte har någon support?

 

Det enda jag ville ha svar på är ju hur Momsen blir när man registrerar inköp från land utanför EU.

alltså om det stämmer att det på momsrapporten ska bli samma summa på ingående och utgående moms

vid registrering av inköp från land utanför EU, dvs typ ett nollsummespel som inte påverkar hur mycket moms man ska betala enligt momsrapport?

 

Någon som kan svara på detta? tycker mig förstå att det är korrekt så men vill veta säkert