Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokföra företagsvaccination TBE - avdragsgillt eller ej

Hej Visma,

 

Jag driver AB tillsammans med min bror och vaccinerade mig i somras mot just TBE. Anledning - vill undvika att bli drabbad då man hört tråkiga historier om TBE samt detta drabbar oss som firma.

Nedan så finner ni en länk samt text jag hittat som styrker att företagsvaccinationer är okej och att det ör avdragsgilla. 

Kan någon hjälpa mig med ett exempel på hur denna företagsvaccination kan bokföras, vilka konton som används?


LÄNK

https://fgtitkonsult.se/vaccination-pa-foretag/

”Den största fördelen med att, som företag och arbetsgivare, inkludera och erbjuda sina anställda vaccinering mot dessa relativt vanliga sjukdomar är att det minskar sjukfrånvaron på arbetsplatsen. På så sätt sparar man in både pengar och arbetstid och den anställde mår såklart också bättre med färre sjukdagar. Vaccinering som förmån för arbetstagare är dessutom avdragsgill och det är helt enkelt klart ekonomiskt fördelaktigt, ur flera synvinklar, att erbjuda sin personal vaccinering.

Man sparar också in dyrbar arbetstid genom att beställa vaccinering till själva arbetsplatsen, eftersom att de anställda inte behöver lägga någon tid på transport till och från vaccinationskliniken. Om vaccineringen erbjuds på arbetsplatsen finns det dessutom få skäl till att stå över vaccinationen och arbetsgivaren ser på så sätt till så att det faktiskt blir gjort. Om man bor i en riskzon, till exempel för TBE, kan det vara otroligt viktigt att se till så att man vaccinerar sig eftersom att den sjukdomen kan ge mycket allvarliga konsekvenser om man blir smittad.”

 

tack snälla!

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag skulle säga att det är bäst att kolla med Skatteverket, då TBE vaccination kan vara avdragsgillt men det är dock baserat på om det är nödvändigt för arbetet eller om man är i riskzonen för TBE som du kan läsa om här. Så om du vill vara säker på att det är avdragsgillt i just din situation så är det bäst att kontrollera med dem. 

 

Om det är avdragsgillt så kan du bokföra det mot något 76XX konto, tex 7620 Sjuk- och hälsovård. Vanligtvis är det momsfritt men det kan du kolla på ditt underlag.

 

Ha det fint!

/ Josefine