Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

robinhamar
MEDLEM

Bokföra försäljning av firmabil

Hej

 

Har sålt en av våra firmabilar till en bilhandlare för 99 000kr.

Undrar hur jag ska bokföra denna summa ?.

 

Mvh Robin

 

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

För att kunna besvara denna frågan rätt behöver jag få lite ytterligare information av dig. 

* Klassas bilen som personbil eller lätt lastbil?
* Inköpspriset på bilen inkl moms
* Hur mycket har skrivits av på bilen sedan inköpstillfället?
* Vilka konto har bilen bokförts på dels vid inköpet och vid avskrivningar?

Om du återkommer med informationen ovan så kan jag svara bättre på hur försäljningen av bilen skall bokföras.

Ha det fint
Joachim

robinhamar
MEDLEM

Hej Joachim

 

bilen klassas som personbil

Jag har leasat bilen en viss tid innan jag köpte ut den. Leasingen har jag bokat mot 5615 - Leasing av personbilar

Köpte loss den för 33 493,00kr av holmgrens och bokade hela summan på 1240 - Bilar och andra transportmedel, kanske fel ??

 

Mvh Robin

Hej

Det ver helt korrekt att bokföra bilen när ni köpte ut den från leasingavtalet på konto 1240. Skulle dock behöva veta om det är något avskrivet på de 33 493 kr som bilen köptes ut för. Man räknar ut vinsten genom att ta försäljningspriset - restvärdet (Inköpspris - avskrivningar) så för att kunna beräkna hur det skall bokföras behöver jag få veta om det gjorts någon- /några avskrivningar på bilen.

Ha det fint
Joachim

robinhamar
MEDLEM

Hej

 

Hur tar jag reda på om det har gjorts några avskrivningar ?

Jag har inte gjort några avskrivningar så länge jag har skött om det administrativa ca 1år.

 

Mvh Robin

Hej

Du bör kunna se om det finna någon post för avskrivningar i balansrapporten. Bilen är bokförd på konto 1240 och om det är några avskrivningar gjorda på den så bör du ha en negativ post på konto 1249 i din balansrapport. Det är det utgående saldot på 1249 som jag behöver få in för att kunna ge dig en korrekt kontering.

Finns det inte något bokfört på 1249 så är inte någon avskrivning gjord i bokföringen.

Ha en fortsatt fin dag
Joachim