Två frågor om försäljning av inventarier i ett aktiebolag.
1)
Jag har sålt en begagnad mobiltelefon för 500 kr i samband med köp av en ny. Den köptes en gång som korttidsinventarie (konto 5410) och momsen lyftes så den är redan avskriven. Pengarna för värdet av den betalas tillbaka på mitt kreditkort.
Är det rätt att bokföra så här:
D 1930 500 kr
K 3974 400 kr (samma som 3973 men med momskod för 25 %)
K 2611 100 kr
Om inte, hur bör man göra istället?
2)
Fyller snart jämt och har rätt att ge mig själv minnesgåva på max 15000 kr. Funderar på att som en del av det ge mig själv en dator som är inköpt för företagets pengar som korttidsinventarie (konto 5410) och momsen lyftes så den är redan avskriven. Marknadsvärdet på den anser jag vara 5000 kr inkl moms.
Är det rätt att bokföra så här:
D 7631 4000 kr
D 2641 1000 kr
K 3974 4000 kr (samma som 3973 men med momskod för 25 %)
K 2611 1000 kr
Debet-delen är som jag har fattat att man skall göra för minnesgåvor och kreditdelen är samma som i fråga 1.
Om inte, hur bör man göra istället?
Hej
1. Då det inte är rena inventarier uan korttidsinventarier så behöver du inte använde ett 397X konto utan kan lägga försäljningen på t ex konto 3051 försäljning varor istället.
2. Du kan bokföra det på det sättet men även här hade jag rekommenderat konto 3051 istället för ett 397X konto.
/Joachim
Tack för snabbt svar.
Nu på morgonen blev jag lite fundersam angående momsen i fråga 2.
Om jag bokför enligt mitt förslag och även med 3051 som konto, så blir det ju i praktiken som att bolaget säljer datorn till mig som privatperson och sedan köper bolaget datorn av mig och ger den som minnesgåva till mig. Men när bolaget köper datorn av mig som privatperson så får väl inte momsen lyftas? Eller är det OK trots allt i det här fallet genom att momsen kvittas?
Om inte, finns det något annat sätt att i bokföringen kunna visa att datorn som tidigare köpts till bolaget som inventarie tillhör mig som privatperson genom en minnesgåva?
Hej
Momsen blir plus minus noll med tanke på att det läggs 1000 kr på 2641 i debet och 1000 kr på 2611 i kredit. Så momsen du skall redovisa kommer inte påverkas alls.
Slog mig nu att du borde göra detta helt momsfritt och lägga det som en gåva från företaget istället på något sätt. Var inte helt lätt detta måste jag erkänna då det inte sker någon ekonomisk transaktionutan du tar ut gåvan som ett uttag av något från företaget.
Måste erkänna att jag inte är helt säker på att det faktiskt blir rätt så. har sökt men hittar inte någon bra information om fall som detta. Så nästan så du skall kolla upp detta med en konsult/revisor.
/Joachim
Jag ringde skatteverket och frågade. Var inte lätt att svara på. Han fick fråga flera kollegor.
Slutsatsen var att det är inte ok att göra som jag tänkte. Momsen (2641) får inte lyftas. Momsen är redan lyft vid inköpet och då måste inventarien ut ur företaget för att lyfta momsen igen. Gör man enligt mitt förslag så bryts moms-kedjan eftersom den passerar en privatperson.
Så konteringen bör ändras till:
D 7631 5000 kr
K 3051 4000 kr
K 2611 1000 kr
Dvs bolaget får betala utgående moms och det blir därmed dyrare för mig.
En acceptabel lösning är enligt skatteverket att sälja inventarien till ett annat företag som är momsregistrerat och sedan köpa tillbaka varan som en minnesgåva. Då får man lyfta momsen.
Hej
Ok intressant att veta och tack för att du delade med dig av informationen.
Jag har inte någon bättre lösning åt dig är jag rädd.
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.