Hej!
Vi säljer en vara från Sverige till privatperson i Tyskland, där vi är momsregistrerade (genom en mellanhand). För att hålla rätt på den tyska momsen osv har jag lagt upp två konton:
En bokning där en vara säljs för 100kr skulle då kunna bli:
3110D 81
2651D 19
1510K 100
När sedan skatten betalas så blir det:
2651K 19
1980D 19
Så långt allt väl. Men till den svenska skattemyndigheten ska anskaffningsvärde, tex 20kr, rapporteras i momsruta 35 (och i den periodiska sammanställningen). I momsruta 35 ligger även B2B-försäljning inom EU. Hur ska jag boka det på ett bra sätt? Det bästa vore om den tyska försäljningen dessutom inte blandades med B2B som ligger på 3058.
3??? K 20
???? D 20
Tack för svar!
Hej!
Tack för din fråga. Jag rekommenderar dig inte att använda konto 2641 då detta är ett baskonto som är för ingående moms. Jag rekommenderar dig istället att skapa ett konto inom de lediga kontogrupperna 267X, 268X eller 269X så att du inte använder något konto som redan har en motsvarighet i baskontoplanen.
Jag rekommenderar dig också att använda ett helt eget och nytt intäktskonto för försäljningen till Tyskland för att hålla de separat mot andra sorters intäkter. Intäkten skall inte redovisas i den svenska momsrapporten på något sätt och inte heller i den periodiska sammanställningen då den är till före B2B försäljning inom EU. Så du bör därmed skapa ett konto för den tyska försäljning till privatpersonen, tex inom kontogruppen 3110 som du gav förslag på så länge det inte redan finns i ditt kontoplan och används till något annat.
Så säg att du skapar konto 3110 och 2671 så kan det tex se ut som följande:
1510 med 100 i debet
3110 med 81 i kredit
2671 med 19 i kredit
När du sedan redovisar och betalar skatten så bör det antagligen bli en valutakursdiff då per det datum du bokförde upp momsen så är antagligen inte valutan värd lika mycket. Denna valutakursdiff bokför man antingen mot 396X eller 796X konto beroende om det är vinst eller förlust. Så säg att vid betalningen så betalar du 22 kr istället för 19 :
1930 med 22 i kredit
2671 med 19 i debet
769X med 2 i debet
Jag förstår tyvärr inte riktigt vad du menar med att anskaffningsvärde skall redovisas i ruta 35, menar du att Skatteverket sagt att denna försäljningen även skall redovisas i den svenska momsrapporten så väl som tyska? Återkom gärna med en förklaring över hur du menar så kan vi säkert hjälpa dig.
Ha det fint!
Josefine
Oj, insåg nu när jag läser ditt svar att jag skrev fel kontonr, jag la den Tyska momsen på 2651 och inte 2641, den är ju som du skriver redan upptagen. Ursäkta för förvirringen! (jag har uppdaterat mitt första inlägg med rätt konto nu). Men det kanske är ännu bättre att lägga dessa på 267x, eftersom 2650 redan verkar användas? Jag är lite osäker på vilka konton som man kan ta, förutom att titta i vismas kontoplan och bas-planen. Annars är jag helt med på vad du skriver om den här biten.
Till huvudfrågan:
Skatteverket skriver såhär om vad som ska rapporteras i periodisk sammanställning och momsruta 35:
"Anskaffningsvärdet för varor du överfört till en egen filial eller verksamhet i ett annat EU-land om verksamheten är momsregistrerad där. Med överföring menas en gränsöverskridande varutransport inom EU utan att varan byter ägare."
Dom skriver även såhär om vad som ska finnas med i den periodiska sammanställningen:
"Uppgift ska lämnas om överföring av varor från Sverige till ett annat EU-land om
Dom skriver även mer om samma sak på fler ställen med lite andra formuleringar.
Givet att jag inte missuppfattat det här så tänker jag att jag i bokföringen behöver lägga in detta i bokningen för försäljningen på något vis, så att jag kan få med siffrorna till momsrapporten och sammanställningen. Så dom 20kr i inköpspris i mitt exempel behöver komma in på ett tysk överförings-konto?
Hej igen!
Okej vad bra då ser det mer korrekt ut. Va uppmärksam att i dina förslag så har du vänt på verifikationen, dvs att du lagt intäkter i debet och fordringar i kredit vilket skall vara tvärtom som du ser i mitt förslag. Gällande vilka konton man kan skapa nya inom så är det bäst att inte använda kontogrupper som redan finns och har en annan sorts mening i baskontoplanen, utan hitta lediga kontogruppen om det är helt nya konton.
Angående det du kopierat från Skatteverket så gäller det om du överför varor mellan olika filialer dvs om man antingen har olika avdelningar inom EU och inom Sverige man för över varor mellan alternativt annan verksamhet inom en koncern eller liknande. Nyckelordet här är meningen "Med överföring menas en gränsöverskridande varutransport inom EU utan att varan byter ägare." Om man förstår dig rätt så har du inte filial eller liknande och den gränsöverskridande varutransporten inom EU byter ägare då du säljer till privatpersoner i Tyskland.
Så jag tolkar det som att du inte skall redovisa denna försäljningen i ruta 35 eller i periodiska sammanställningen då man inte redovisar försäljning inom EU till ej beskattningsbara personer där, utan redovisar det på andra sätt. Då du är momsregistrerad i Tyskland så är det bara i Tyskland du skall redovisa momsen gällande försäljningen. Du kan alltid dubbelkolla detta med Skatteverket om du vill. Här kan du se vad Skatteverket skriver om vad som skall hamna i ruta 35 ( vilket du säkert redan sett då din kopia verkar vara från denna )
Så i ditt fall så är du momsregistrerad i Tyskland, men du uppfyller inte det kravet som säger att varan är gränsöverskridande inom EU utan att varan byter ägare, du ägaren blir privatpersonen.
Ha det fint!
Josefine
Usch nu skäms jag, tur är det är tydligare vad som är vad och att man kan lägga upp mallar när man lägger in det i Visma! 🙂
Det låter ju bra det du skriver, det är ju mycket enklare. Jag gjorde även ett par bokningar enligt den tolkningen först faktiskt.. men sen blev jag osäker och "ångrade mig" och skrev inlägget här.
Trevlig helg!
Hej igen!
Ja men eller hur, jag håller med. Inget att skämmas för heller, lätt att tänka fel 🙂
Ah okej jag förstår. Det står ju lite krångligt och borde kanske stå lite tydligare så att man inte råkar missförstå meningen kan jag tycka. Hoppas allt känns okej nu och att du kan fortsätta med bokföringen. Hoppas du hade en fin helg, ha det fint!
Josefine
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.