Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

JockeJo
UTFORSKARE

Bokföring av presentkort som sålts via Klarna

Jag har läst lite om presentkort men har inte direkt hittat det jag söker så nu kommer frågan här.

Jag har sålt ett presentkort på 100:-  i min webbshop där betalningen har skett med Klarna. Kunden får då en rabattkod som gör att kunden drar av 100:- vid nästa köp.

I vanliga fall när ett köp gjorts via klarna så har jag bokfört att så här:
3051 K
2611 K
1510 D

Men hur ska man bokföra detta enklast? Kan tillägga att köpet är gjort utan moms.

Jag tänkte först
3051 K
1510 D
och skippa raden 2611 då det inte finns någon moms att registrera, men är det rätt att göra så?

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Tack för din fråga. Hur man hanterar försäljning av presentkort beror på om det är en flerfunktions eller enfunktions presentkort. Detta betyder alltså om presentkortet går att använda för flera olika tjänster/varor eller bara för en tjänst/vara. Varför det spelar någon roll är för att antingen så redovisar man momsen vid försäljningen av presentkortet ( enfunktions ) eller vid användningen av presentkortet ( flerfunktions ). 

I denna länken så kan du läsa om hur man hanterar båda sätten i eEkonomi. Rent bokföringsmässigt så blir det följande om det är enfunktions:

vid fsg

1510/1930 med XXX i debet

2420 med XXX - moms i kredit

2611 med moms i kredit

Vid lösen

2420 med XXX - moms i debet

30XX med XXX - moms i kredit

Vid flerfunktion:

vid fsg

1510/1930 med XXX i debet

2420 med XXX i kredit

Vid lösen

2420 med XXX i debet

2611 med moms i kredit

30XX med XXX - moms i kredit

Det är alltså först vid användandet av flerfunktions presentkortet som man redovisar momsen och försäljningen då det är först då man vet vilken momssats det blir och vilken tjänst/vara som säljs. I och med att du säger att köpet av presentkortet är gjort utan moms så låter det mer som att det är en flerfunktions presentkort än ett enfunktions, vilket betyder att man gör som mitt andra förslag då rent bokföringsmässigt.

Ha det fint

Josefine