Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra hyra för december, betald i januari (kontantmetoden)

Missade att betala lokalhyran för december 2015 med förfallodag 31 dec, utan det blev nu 1 januari 2016. Kan man helt enkelt bara bokföra det den 31:a i Visma, eller måste man göra på nåt speciellt sätt, då det blev över årsskiftet? Tänkte mest om det spelar roll att det blev draget från bankkontot den 1:a.
Kan tillägga att jag kör med kontantmetoden.

3 SVAR 3
KjellP
CHAMPION

Med kontantmetoden ska du avsluta allt den 31 december om du har detta som bokföringsår. Det innebär att alla skulder, såsom hyresskulder, leverantörsfakturor mm ska bokföras som leverantörsskulder på konto 2440. På samma sätt ska dina kundfakturor som ännu inte betalats bokföras som kundfordringar på konto 1510 den 31 december.
Nästa år när du betalat din faktura så bokar du den mot 2440 eller när du fått betalt av din kund bokar du denna mot 1510.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svaret. Fast det uppkom en liten följdfråga.
Hur gör jag rent pappersmässigt med fakturan? För det kommer ju bli två verifikationer av den då, en för 2015 och en på 2016. I vilken pärm ska fakturan in i och hur ska den andra verifikationen se ut och placeras? Menar då pappersmässigt, konteringen tror jag jag har klart för mig nu.
Tacksam för svar.
KjellP
CHAMPION

Hyresfakturan blir en verifikation som hamnar på 2015. Debet 5010 (Hyror) Kredit 2440 (Leverantörsskulder).
Betalordern blir en annan verifikation som ska sättas i pärmen för 2016 Debet 2440 (Leverantörsskulder) Kredit 19XX.
Tänk på att det är skillnad på kostnad och utbetalning. Kostnaden för företaget kommer i och med fakturan på 2015 men utbetalningen (som i detta fall) kommer 2016.
Med kontantmetoden så kommer dessa poster oftast samtidigt utom vid årsskiftet där man ska rensa alla uteliggande poster.