Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jessica2
MEDLEM

Bokföra inköp av bil som är helt betald

Hejsan,
jag är osäker, har läst till mig olika förklaringar och svar, men jag får ändå inte ihop det!

Det är så här att jag har tagit ett Blanco lån på 120 000, och lånat ut dessa till min mans företag så att han skulle kunna köpa in en bil till företaget, kostade totalt 159 000 kr. Handpenningen var 31 800, (vilket motsvarade momsen), det betalades med momspengar som avvarats till situationer som dessa. Så detta borde ju kvittas jämt ut...om jag fattat rätt?

Det resterande summan av bilköpet var sen 127 200 kr, vilket betalades då med pengarna från lånet och från pengar i företaget. Så bilen är betald och klar!!

Kredit tiden för lånet är 3 år, månadsbelopp 3 719 kr.

Då undrar jag hur man skall bokföra allt detta? Lånet betalas tillbaka till mig genom att företaget betalar räkningen....har satt in både kopia på bilköpet och lånepappren så man kan följa tråden tillbaka till mig som tog Blancolånet..

Förstår ni vad jag behöver hjälp med i denna röriga historia? 🙂
1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

För att kunna ge ett bra svar så behövs mer information som tex.

Bolagsform
Typ av verksamhet som företaget bedriver, de flesta verksamheter får inte dra av någon  moms på bilar.


Det jag personligen hade gjort är att ställt ut ett lån privat mot företaget (baserat på blankolånet som ni har)
Mailat skatteverket och fått ett skriftligt svar på hur stort procentuellt påslag ni kan ha baserat på blankolåns fakturan ni erhåller. 

Bokför fordonet som en tillgång med tex 5 år avskrivningstid,