Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Egen__
MEDLEM

Bokföra inköp inkl frakt och tullavgift i enskild firma

Hej, jag har köpt en vara där frakt och tull ingick i priset,  från utanför eu. (skickades med dhlexpress)
Hur bokför jag det enklast i enskild firma?

Bara som inköp med "fiktiv" import moms som vanligt eller?
Har ju ingen aning om tullbeloppet?

 

8 SVAR 8
CarinaEsp
CHAMPION

Rätt underlag för momsredovisningen får du genom att logga in på Tullverket. Där finns underlag för momsen att hämta. 

Det kan jag inte, och varför skulle det finnas på mig när det är dem som förtullat via dhl?

Har du gjort inköpet som privatperson? I så fall så kan du inte det, men om du gjort köpet som företagare så ska ett momsunderlag kunna plockas ut hos Tullverket.

privatperson men tänkte ta upp det i enskilda firman.

Jag tulldeklarerar inte själv annars heller, så jag har inte inloggning hos tullverket.

Prova att logga in med mobilt bank-id.

Även om man inte tulldeklarerar själv så kommer momsunderlaget för det inklarerade varorna i Tullverkets tjänst eftersom det är ändrade regler vad gäller momshantering vid import.

För ett antal år sedan så fick man momsfaktura från det företag som gjorde införtullningen, men efter de ändrade reglerna så ska man deklarera ingående och utgående moms i den egna skattedeklarationen precis som vid inköp från EU.

Det står att jag inte har användarkonto.
Jag deklarerar import annars också, men får underlagen från mina transportörer som tulldeklarerar.
Köper både från inom eu och utanför så det vet jag hur man gör.

I så fall så får du nog aktivera ett konto på Tullverket.

Har endast jobbat med AB innan och då haft behörighet för att logga in på Tullverket för att hämta ut momsunderlag avseende importer från land utanför EU.